Problem med flugor?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

223
6
Susanne:

Så, ödlorna äter både frukt och grönsaker. Kackerlackorna, syrsorna, zophobas och mjölmaskarna äter ju också frukt och grönt. Nu börjar jag få problem med dom högst irriterande bananflugorna i lägenheten och även i ödlornas terrarier. Eller är det fruktflugor? Är osäker vilken sort det är.. det är dom där PYTTE små som alltid verkar vilja vara i ansiktet på en. 

Är det någon annan här som upplever samma sak? Och isåfall.. vad kan man göra åt det? 


309
239
Gogs:

Det är bara att gilla läget... Det man kan göra för att minska chansen för att få en massa flugor är att se till att byta ut frukt o grönt ofta så det är fräsht. Hos ödlorna så får man se till att plocka ut det så fort de har ätit i princip... Står det ett tag inne i ett varmt terrarie så kommer det snabbt flugor... Till foderinsekterna så får man se till att lägga in små bitar (eller köra med t.ex morötter som funkar fint som foder till dem). Själv så har jag ett lager med kycklingfoder i botten på min mjölbagge odling och så brukar jag lägga ner nån skiva morot lite då o då... Funkar fint.


223
6
Susanne:

Ja nog ser jag till att det är fräscht, samtliga får färska grönsaker och en bit frukt varje dag. 

Lite svårt dock med skäggisen och geckon. Skäggisen äter lite då och då under dagen och geckon äter ju sena kvällar och nätter och tar också lite då och då. 

Jag får väl stå ut med eländet. skratt


17
8
Elajna:

Jag har tagit ett glad med vatten, vinäger och diskmedel och ställt bredvid mina terrarier. Mina blomflugor är galna i det, hoppar i och drunknar. Nu har jag inga längre :)


309
239
Gogs:

Jo vinäger/diskmedel kan funka. Fast jag hade massa flugor förr som totalt ignorerade det så det är inte alltid det funkar men väl värt att testa =)


223
6
Susanne:

TACK FÖR TIPSET, Elajna!!! Det ska jag definitivt prova! :)


225
4
ia_:

Ett gammalt "husmorstips" för att bli av med flugor i blomkrukorna var att lägga kryddnejliga i fönsterbrädorna.

Har aldrig testat själ, vet inte om det funkar på fruktflugor, men om du skulle testa får du gärna uppdatera med hur det funkade! :)


223
6
Susanne:

Ah! Ytterligare ett fiffigt tips! Alla är välkomna.

Placerade ut glas med vinäger/diskmedel/vatten blandning igårkväll. Väntar på resultat. 

Om inte det funkar så tar jag till kryddnejlikorna! :)


28
5
chippen:

Vad livet kan se annorlunda ut...en annan odlar dessa små bevingade krypen...

/B


35
5
Fridelisan:

När jag har haft problem med banan-/blomflugor brukar jag göra en liknande blandning som Elajna, men även tillsätta något sött i, t.ex. sirap för att de ska dra sig till det lite extra. :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild