Channa bleheri

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

488
202
David:

Jag har inte haft något akvarium i gång på länge men blev högst plötsligt väldigt sugen på att sätta igång ett med ett par channa bleheri (regnbågsormhuvudfisk). Någon som har erfarenhet av sådana?


67
33
FinnW:

Jag har väl en del erfarenhet av Channor, vad vill du veta?


488
202
David:

Jag vet inte:) såg ormhuvudfiskar och blev förtjust. Tyckte bleheri var väldigt fina och verkar vara lämplig i akvarium då den inte blir så stor. Finns kanske andra channor som skulle kunna vara lämpliga. Hur stort akvarium bör man ha till ett par st? 


67
33
FinnW:

För det första är dom svåra att se könsskillnad på som små så oftast får man köpa en liten grupp.

4-5st och sedan får dom para ut själva. Som en grupp innan utparning kan du ha dom i en burk på ca: 200lit. Får du ut ett par av dom så räcker det med en burk på 150lit.

Själv har jag alltid förespråkat artkar för channor för att se dom uppföra sig som channor bör.

Dom ska ha lite cirkulation och mycket växter, gärna mycket flytväxter.

 

Mycket gömställen som stenar,rötter som bildar grottor. Channor kan vara riktigt elaka mot varandra därför är det viktigt med alla gömslen så att jagade individer kan komma undan.

Tätt upp till för dom är riktigt rymningsbenägena och duktiga hoppare.

Just Bleheri är en subtropisk channa som behöver komma ner i temp 2-3mån på vintern.

Du behöver aldrig ha en doppvärmare till bleheri.

Dom är insektsätare och äter syrsor, grässhoppor,mask,zophobas,mjölmask mm.

Men det är bra att variera fodret så lite fisk, musslor & räkor ibland är bara bra.

Jag har säkert glömt massor men undrar du något mer är det bara att fråga.


67
33
FinnW:

Jag har lite bilder på några av dom jag ägt i mitt bildgalleri.


488
202
David:

Nu var det en väldigt snabb tanke så jag skyndar långsamt, har inte ens ett akvarium i den storleken än. Men det var i 150-200l storleken jag tänkt mig.

Finns det andra Channor som kan vara lämpliga i ungefär samma storlek som bleheri?

Funderar lite på om det skulle kunna vara problem att få ner temperaturen vintertid.


67
33
FinnW:

Då blir det någon tropisk channa som inte blir så stor.

Finns ett flertal olika gachua/limbata varianter som kan funka men dom har ett annat humör en bleherin så man får hålla lite koll på dom och nu pratar vi burkar på 200lit.

Finns en liten som heter orientalis som finns i tre morfer, men mycket svår att få tag på.

Sedan har du bankanensis som skulle funka.

Kan du få ner tempen något på vintern så finns det fler alternativ.

Du har ingen källare eller garage, där brukar man kunna få ner vattentempen till 16-17c och då skulle det funka med subtropiska channor också.


488
202
David:

Jag får fundera och läsa på lite och undersöka mina möjligheter.


488
202
David:

Blev som så att jag skaffade ett 325 l (130x50x50) och satte i ett rum i ett litet uppvärmt rum i uthuset där jag haft reptiler innan. Så jag har möjlighet att sänka tempen vintertid om jag vill.

Akvariet har filter bakom bakgrunden vilket tyvärr tar ganska mycket plats så själva vattenmängden kanske är runt 260 l eller så.

Ska börja kolla runt lite och se vad som kan vara intressant. Bleherin var den jag fastnade för först men det kan kanske bli någon annan channa istället.

 

/David

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild