Ni som använder värmematta på plasttank, hjälp!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

80
2
Progrmor:

Köpte en exo terra 16W värmematta som jag ska ha till min kommande leopardgecko. Ska ha han i en stor plastcontainer tills det riktiga terrariet blir klart. Men det jag undrar är om ni som gör som jag ska göra använder er av en termostat för att reglera värmen?? Både för ödlan och min skull, brandrisk finns ju.


163
34
Danne:

Termostat är rekommenderat, ja. Tejpa fast värmesensorn (som finns på termostaten) på värmemattan och mät sedan temperaturen inuti plastcontainern. Se till att tejpa ordentligt så den inte lossnar (:


80
2
Progrmor:

Har du någon att rekommendera för ett bra pris? Hittat en på Clas Ohlsson men den kunde bara läsa av 5-30C och tempen kommer förmodligen stiga en bit över 30


1662
779
fluffis:

Du kan även använda en vanlig dimmer.


80
2
Progrmor:

Bra idé fluffis! Har du själv använt den metoden?


1662
779
fluffis:

Jag använder alltid dimmer. Då finns alla sladdar utanför så att säga. Min sambo använde en termostat till sin kungspyton men ormen flyttade och förstörde kabeln hela tiden :) Dimmer är förmodligen mycket billigare än en termostat. Det svåra är att hitta en dimmer som går på så låg effekt som 16 W. De flesta börjar på 20 W. Eftersom jag har många terrarier och värmemattor så brukar jag koppla flera värmemattor till en dimmer och då funkar det.


1662
779
fluffis:

Kolla gärna den här gamla tråden som handlar om värme och dimrar: www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=334


733
295
markusbabs:

Här finns termostater. www.firstreptiles.se/webshop/termostater-hygrostater/termostater-microclimate/14

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild