Trädlevande huggormar

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Medlem i SkHF
70
40
JonasW:

 

Hej!

Har ett terrarium på 100x50x50 som snart blir tomt då dess nuvarande invånare snart skall flytta till större.

Har alltid haft en liten dröm om att äga någon trädlevande huggorm, tex nån art av Trimeresurus och Bothriechis eller liknande.

Flera av dessa (kanske alla?) lever väl i ganska fuktig miljö så krävs väl någon form av regnsystem antar jag.

Hade varit tacksam för lite tips både vad det gäller arter med bra tillgänglighet på och vad det krävs för ombyggnation av terrairet för att dessa ska trivas.

Mvh Jonas 

 

 

 

 

 


Medlem i SkHF
70
40
JonasW:

 

Kommer bli den första giftorm jag äger, har dock träffat på många ute i naturen runt om i världen.

Var nog 15 år sedan jag skaffade första ormen men ogiftiga då som sagt. Brukar använda min väldigt arga 1.8m bluebeuty som "övningsmaterial" vilket funkar bra.

Stämmer bra det, ja ett riktigt grenverk plus mycket växter är tanken :)

Okej vad smidigt ett problem mindre då :)

Trimeresurus albolabris verkar ju vara vad jag söker , otroligt vackra är dom också !

Tack för svar Mvh Jonas

 

 


Medlem i SkHF
70
40
JonasW:

Ska leta efter någon på lite närmre håll som kan tänka sig och hjälpa till. Kanske hör av mig framöver och ser hur det har gått med ungarna. 

Tack så länge 


478
592
Rottenroth:

Kan du hantera Orthriophis taeniurus så kan du hantera vanliga palmhuggormar av de mindre sorterna utan problem så vidare du har vettet där och inte hanterar dem under korkade tillfällen som på fyllan osv.

Har själv Trimeresurus popeiorum och dem är mindre bitska än majoriteten av mina ormar, ska ju aldrig sänka garden men det är inget svårt så länge du har vettet där hela tiden!

Regnsystem är lite onödiga pengar, se bara till att du kan vattna dem stadigt! Dem kan lätt dö av uttorkning.

Vattenskål är totalt värdelöst i syftet för att dem ska dricka, det kan du ha för att ha uppe fukten lite bara men det är ormar du aldrig kommer se dricka från dem.

Jag brukar bara spraya ner mina lite då och då så fuktigheten ligger på stadigt 60-70% och så ser jag till att dem dricker genom att spraya i ansiktet på dem tills de självmant slutar dricka.

 

Trevliga ormar som har i överlag bra temp och lättskötta i mitt tycke!

 

Du kan skriva i pm eller så vidare om du vill ha tips och hjälp med frågor!


Medlem i SkHF
70
40
JonasW:

 

Låter bra det Ornata =)

 

Okej då vet jag lite mer !

Ja givetvis skall dom behandlas med respekt i alla lägen , en olycka får ju aldrig inträffa.

 

 

 


13
36
Jimma:

Hej!

Nu ska jag enbart dementera en del saker. Alla med ormvana kan kroka giftorm, men det är inte ALLA som kan hantera djuren i lägen där det verkligen krävs lång erfarhenhet och bra rutiner. 

Det är inte onödigt att ha vattenskål till ex aquamigera, schlegelii och alla trimeresusus arterna. Jag har hållt de flesta nämnda arter under 8år och sett alla dricka ur vattenskål, alltid nattetid.

Mvh


478
592
Rottenroth:

Ah! Jag talar bara från egen erfarenhet kring dessa, mina popeiorum har jag aldrig sett krypa ner för att dricka iallafall därav jag tyckt det vart onödigt, jag vattnar dem istället och där dricker dem.

 

Jag har vattenskål men det är inte i syftet för att de ska dricka ur den, det är för att hålla fuktnivån stabil.

 

Sen är det ju absolut att inte alla kan agera ordentligt, men en liten palmis är inget svårt att kroka i överlag.
Jag förespråkar själv träning hos någon annan innan man skaffar sakerna själv så det inte misstolkas som om att jag menar att han ska iväg och köpa en nu direkt!


13
36
Jimma:

Det var detta jag ville få fram :)

tack


478
592
Rottenroth:

Det är ju tyvärr vanligt med missförstånd när man skriver och inte kan förklara lika bra som man hade kunnat göra muntligt!


28
3
Kaptenrosa:

Jag fick hem mina subadulta Trimeresurus popeiorum idag, det första honan gjorde var att slingra sig till vattenskålen för att dricka.

Tycker dom var väldigt lätta att hantera, har tom haft majsormar som har varit svårare.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild