Terraria-Houten 21/9 2025 med SkHF!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Nyligen hemkommen från "Terraria-Houten" med SkHF den 21 Sep. Vilken resa det blev!
Lämnade Lund kl 07.00 på lördag morgon (20/9). Besökte  MegaZoo i Hamburg på vägen och kom fram till hotellet i Utrecht, ca 15 min körsträcka utanför Houten, kl 19.
Ca 70-75 mil enkel resa. 

MegaZoo var en ganska annorlunda butik, men avsevärt bättre stil än många svenska butiker jag besökt. Det som vi noterade tidigt var priset på foderinsekter, €2.5-3 ish för en ask. ExoTerra var (förståeligt) billigare än i Sverige med ca 1000kr för största modellen.

Morgonen den 21/9 körde vi de 15 minuterna och kom fram ca 30 min innan insläpp. Inga problem att hitta parkering trots många besökare. Insläppet gick smidigt. Lokalerna är luftiga och fräscha. Största lokalen motsvarar Hamms stora lokal men med färre rader vilket gjorde det lite lättare att gå emellan. Många besökare och fortfarande varmt i lokalen men inte lika jobbigt som i Hamm.

Utbudet då?

Då detta var mitt första besök till Houten (det som många kallar "vanliga Houten) så kan jag endast jämföra detta besök mot tex Malmö och de två tidigare besöken till Hamm. 

Houten har inget giftrum medans Hamm har ett giftrum. Jag upplevde att det fanns mycket av det som jag sett i Hamm. Mycket grundningar, leopard gecko, ögonfransgecko, kungspyton och majsormar. "Tjecken" (som många känner till honom) som brukar stå på Malmömässan fanns på plats i Houten. En notering var priserna som var lägre än för samma ödla på Malmömässan en månad tidigare. Det fanns lite "unikum-bord" som sålde lite sånt man sällan ser, men dessa bord var få och lätträknade. Jag såg ett eller två bord som sålde stora varaner, och 3-4 bord som sålde små varaner/odatria. I och med att det totala antalet bord är färre i Houten så är det logiskt att mångfalden i utbudet också är mindre, men samtidigt såg jag Australienska vattenagamer som jag inte tidigare träffat på i Hamm. Motsatsen är tex kragagamer som det fanns ett flertal av i Hamm, men inte en enda i Houten (vad jag kunde se). 

Så vad tyckte jag?
Houten är absolut mindre än Hamm, med färre bord än Hamm och definitivt färre besökare än Hamm. Lokalerna är dock fräschare och luftigare vilket gjorde det till en mer trivsam upplevelse jämfört med mina tidigare besök till Hamm. Samtidigt åker man inte 140-150 mil tur-retur för att uppleva trivsamma lokaler och färre besökare, men det påverkar absolut.

Jag följde med för att uppleva Houten för första gången och med hoppet (och kanske även en något orättvis förväntning) att hitta en Antaresia perthensis hona till min hane. Där gick jag bet så det stänkte om det. EN Antaresia hittades på hela mässan (återigen, vad jag kunde se) och jag försökte finkamma alla bord jag kunde. Den låg på ett kungspyton-bord vilket styrker min uppfattning att dessa arter har inget "eget bord" utan de kan dyka på på vilket bord som helst, när som helst, men endast på ett eller två av alla de tillgängliga borden. För att ens han en chans att hitta så behöver man helt enkelt söka av vartenda jäkla bord med lupp och sökljus. 

Av en (sjukt och elak) händelse så var denna enda Antaresia på mässan just en A. perthensis!? Tänka sig va!? Men uppståndelsen var kortlivad när det visade sig vara en hane och att den såg ut att ha något ögonbekymmer och en skada på huvudet. Besvikelsen blev total. Så det blev ingen. 

Istället blev det några böcker, lite växter, korkrör, bananflugor och annat smått och gott, för att inte åka hem tomhänt.

Så, vad anser jag?
Är du ute efter någon något mindre stressande miljö i fräschare lokaler utan stenhårda förväntningar på att hitta det lite ovanligare som du söker efter i ormväg, då är Houten absolut värt det. Priserna på det mesta som inte är elektronik är mycket låga och du har definitivt chans att hitta några riktigt bra klipp. 

Om du inte bryr dig om trängsel och finsk bastu och vill ha mer utbud och mångfald då är Hamm nog ett bättre val. 

Är du däremot ute efter mer specifika och ovanliga ormar då är det troligtvis "Houten SnakeDay" mässan för dig. Själv har jag inte varit där än så mitt påstående är baserat på antaganden och uteslutningsmetoder.

Trots resultatet så var det en trevlig resa och upplevelse överlag och jag rekommenderar att besöka en sådan mässa oavsett vilken. Flertalet föreningar i Sverige, däribland SHR's anknutna lokalföreningar som Skånes Herpetologiska Förening anordnar resor årligen till en eller flera av dessa större mässor söderut åt deras föreningsmedlemmar. 

Mvh
Niklas

1011297_kaalewtyecfzlwvjyzmv.jpg

(Bortse för emojin, då den är där för att dölja en överraskning åt annan person)

892
492
Johnexotics:
Varit sugen åka till hamn i några år. Nån gång blir det av :)

892
492
Johnexotics:
Hehe nu såg jag fel. Var till å med fel land 

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:

Johnexotics skrev:
Varit sugen åka till hamn i några år. Nån gång blir det av :)

Både Hamm och Houten är en upplevelse i sig själv som första besökare. Oavsett vilken du besöker först så är det ett win-win. Houten är fortfarande stort men mycket grejer, men Hamm är definitivt större men med oproportionerligt fler besökare. 

Hamm är cirka 20mil kortare total körsträcka och svårare att hitta parkering. Något att ta i beaktning. 

Skulle jag åka utanför en förening, så skulle jag vika av åtminstone hela dagen åt Hamm eller Houten och köra hem morgonen efter mässan istället för samma dag. 10+h körning direkt efter en intensiv mässa är väldigt krävande, både fysiskt och psykiskt. 

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild