Skillnad på Panter och Jemen?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

42
4
MajaL:

Hej hej! Nu är det bestämt att vi ska införskaffa en kameleont en tid framåt och det jag undrar är om det är någon stor skillnad på en Panterkameleont och en Jemenkameleont? Ska dom ha samma foder, tempratur, luftfuktighet osv? Hur är dom båda i temperamentet? Har hört att många fler som köper en Jemen får en aggressiv ödla än dom som köper en Panter, stämmer detta?


1228
464
leedragon:

panter  ska ha  högre luft fuktighet och klarar inte  av låga natttemperaturer som jemen  gör, ja alla kameleonter är aggresiva på sitt sätt, eller rättare sagt skygga  visa hugger andra  blir  bara  mörkare, andra bara blundar av stress och hoppas faran försvinner när de har öppnat ögon, men att de är skygga kommer inte att ställa till det när du ska mata, städa i terrarium eller vattna.


1228
464
leedragon:

jag sätter star och stop till den odirekta respons "Har märkt med specielt panthrar att dom lätt blir "sociala" och gärna vill komma ut när man närmar sig terrariet"

 

och säger såhär, du som ägare  har den sista ordet om hur du hanterar ditt djur, personeer på forum eller andra stans kan bara ge dig  råd, enkelt sagt ^ sånna påpekande är väldigt missledande när man inte förstår kameleontens beteende i olika åldrar, som när de är små deras takik är att klättra på dig istället för att stanna och slåss, att klättra på personen är  ett sätt att försöka komma undan,

om du lägger en pinne framför de i naturen kommer de att klättra på det, att klättra hägre upp än va de är  är också en respons.

som när de kommer att göra när de växer upp eller de större arter kan göra,  att kameleonten inte uppfattar glas som en vägg som de inte kan komma igenom därför försöker de att  fortsätta gå i samma riktning som om glasset inte fanns.

andra grej som är missförstånd är när djuren plundar när man klappar på de och folk tror att de gosar,  och egentligen är att de är skitstressad att de inte  äns orkar inte se faran längre ( även här  ändrar de inte färger )

 

det är mycket  man missförstå som gos och social, men det är upp till dig att bestämma va är bra för dina djur

 


42
4
MajaL:

Tack för ditt svar. Om en panter inte klarar av lika låga temperaturer på natten, hur gör man då? Kan man på något sätt sänka värmen utan att stänga av värmelampan?

Pantern låter ju mycket känsligare när man läser om dom men är dom verkligen så känsliga som det sägs att dom är? Jag vill ju inte ge mig in på att ha ett djur som jag sedan inte kan klara av. Det är ju inte rätt mot djuret.

Jag säger precis som du att reptiler ska man titta på, inte hålla i.


1228
464
leedragon:

nej  de är inte så pass känsliga men  känsligare än jemen, ja rumstemperatur inomhus bör räcka, bara det inte går under  20 grader


80
2
Progrmor:

En värmematta under terrariet funkar om du vill få upp den ambienta luftvärmen så att säga. Men ha den bara på natten så att det inte blir för varmt under dagen i samband med värmelampan


151
77
Firemon:

Du behöver absolut inte en värmekälla (nattetid) åt en Panter om du har den inomhus, dom klara sej ner till 15 grader utan problem. det är bara gynnsamt för dom med lite större temperaturskillnader då det hjälper deras matsmältning och är bra för deras skelett.


1228
464
leedragon:

Firemon, du har mer erfarenhet med pantrar  än mig men vill  bara peka ut att  faktan som finns om dem och säger att de ska inte gå under 20 grader då der ger  " irreversibke matabolic damage" och absolut inte under 12 grader, om jag får citera necas, och öven björn tuvensson har  varnat om att inte låta temperaturena  sjuka fr låg för pantrar, natt/dagtemperatur är viktigt men   så vitt jag vet skulle jag inte rekommendera ner till 15, fast du kanske har goda erfarenheter av så pass temperaturskillnader?


151
77
Firemon:

Jag har själv haft pantrar som har haft 17-18 grader nattetid utan problem. om man googlar på en caresheet på pantrar så får man väldigt många svar om att man bör inte understiga 60 F vilket är 15,6 grader nu tror jag inte många har den tempen inomhus här i sverige så det ska inte vara några problem att ha den utan värmekälla i sverige :) 


1228
464
leedragon:

nej rums temperatur är bra, och tack för  din insikt btw

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild