Varning till er som köper syrsor på Arken!!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

80
2
Progrmor:

Har en bekant som arbetar i USA som djursjukvårdare speciellt inriktad med reptiler. Han berätta igår via telefon och varna mig för en sorts syrsa som jag upptäckt säljs på Arken zoo. Han hade köpt hem några till sina personliga leopardgeckos att testa då dem verkade mycket mer köttiga och större. Han vaknade och hitta en av sina leos halvt uppäten.. Dem hade bitmärken i ögonen och på svansen. En av dem hade dött och dena andra var på gränsen till att avlida. Han länka även en artikel som beskriver detta: www.geckotime.com/jamaican-field-cricket-gryllus-assimili/

Jag är inte 100% på att det är samma syrsa som säljs på Arken längre, men jag har GARANTERAT köpt dessa syrsor ifrån dem en tidigare gång och matade dem till min kameleont genom skål som tur var. Och är säker på att det var denna syrsa jag köpte då jag blev biten flertal gånger ganska illa.

Ville bara slänga ut denna info ifall de skulle drabba någons reptil i framtiden.


268
19
Iguania:

Jag hoppas att alla redan vet att man inte slänger inte varken Jamaikanska fältsyrsor (denna G. asimilis) eller vanliga svarta fältsyrsor i terrariet utan vidare. Har själv blivit biten av den förstnämda och det är inte skönt direkt.


Administratör
Medlem i SHF
565
710
Hanna:

Dock tycker jag att man inte ska lämna syrsor alls i terrariet. Men riktigt tråkigt det som hänt. :/


80
2
Progrmor:

Tyvärr så är det just den Jamaikanska syrsan jag lyckats odla utan min vetskap.. Så jag har börjat handmata min gecko OM jag ska mata den syrsor, så jag säkert vet om att dem blir uppätna. Dubias låter jag dock springa löst så geckon får motionera! 


29
7
Patrulk:

YTTERST olämpligt att hänga ut en enskild kedja när detta handlar om något som kan ske med mer eller mindre ALLA köttätande foderdjur om man släpper in för många till ett allt för ointresserat/välmatat/stressat djur.

Tycker snarare att varningen borde gälla att man ska passa sig för folk som påstår sig ha koll.
Att någon som enligt uppgift jobbar med reptilsjukvård gör ett sånt här grundläggande nybörjarmisstag borde få upp mångas ögon för att folk kanske inte alltid har den kompetens dom påstår sig ha.


1159
625
Temla:

Progrmor.. usch vad otäckt det låter! :(

Jag gör som du, chlamydosaurus. Om jag någon gång släpper in lösa syrsor till mina geckos (för att dom ska få jaga ibland) så ställer jag alltid in mat till syrsorna också så dom förhoppningsvis lämnar ödlorna ifred. Brukar också placera syrsornas mat lite strategiskt så att ödlorna har lättare att fånga dom när dom sitter och snaskar på sin morotsbit. hehe

Hoppas jag har rätt när jag tror att en mätt syrsa inte biter en ödla, men det kanske är önsketänkande?


270
80
Mjos:

Nej Chlamydosaurus! Det är den bekante som Progmor kände, som jobbar med djursjukvård, han menar.


269
60
Jonas:

var väll inte direkt nyhet detta? tur mina dubias inte är så elaka:P


80
2
Progrmor:

Nu måste jag ändå skydda min bekante vän, HAN hängde inte ut Arken.. inte jag heller enligt min mening. Jag menade bara att Arken är den enda affären jag hittilst har upptäckt sålt dessa, hade gärnat varnat för fler butiker om jag vetat om att de också sålde dem. Ville inte hänga ut dem på något sätt, jag handlar  där ofta och har god respekt för dem. Men ville bara upplysa om att det kan vara dessa syrsor som säljs där, eller HAR sålts om dem nu slutat med dessa. Ber om ursäkt om det lät som jag attackerade Arken specifikt.


80
2
Progrmor:

Jonas: Inte för mig och många andra, men säkert för flera andra. Visste att de bet osv men inte att det kunde bli SÅ illa. Min kusin visste verkligen inte om det innan jag berättade det för honom! ^^

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild