Hur uttalas enchi?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

6
0
Ozmus:

Jag har alltid sagt Enchi (och nu pratar vi kungspyton) såsom jag trodde var korrekt dvs "enshi" med ch uttalat som ch i chips, jag träffade häromdagen en kille som när han pratade om enchi uttalade det "enki". Vilket är korrekt (om det finns ett rätt och fel) och varför? (misstänker att det hänger ihop med regionen som ormen härstammar ifrån men berätta gärna någon som är insatt). 


333
97
leolina:

Enchi är en stad i Ghana och uttalas som ch i chips om man nu kan säga så ;)


107
96
jimmyA:

håller bara med leolina :D


29
7
Patrulk:

När det gäller vetenskapliga namn så finns det egentligen inget riktigt rätt eller fel eftersom det handlar om mer eller mindre utdöda språk som dessutom blandas. Början på ett vetenskapligt släktnamn kan vara av grekiskt ursprung medans slutet kan vara latin.

Det finns dock ett standardiserat uttal som pågrund av Linnes roll i utvecklingen är rätt nära hur folk från sverige normalt försöker uttala sig. Enligt denna brukar ch framför mjuk vokal (i är en mjuk) inuti ord uttalas som K, alltså är ditt uttal "fel" enligt standard. Detta är dock en standard som inte ens folk inom forskning är särskilt noga med,bara man stavar rätt och uttalar så man förstår varandra. Viktigpettrar brukar dock älska sånt här :P

Däremot är jag inte så insatt i kungspyton( Python regius) att jag fattar vart Enchi kommer in?


Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:

Latin-reglerna borde väl inte gälla för Ghananska städer? Eller? :P

Jag vart tvungen att googla runt lite och de flesta verkar vilja att Enchi ska uttalas typ Enn-chee. Engelsktalande undrar istället om det ska vara Enn-chaj på grund av deras i'n.


333
97
leolina:

Nu handlar det ju inte om något vetenskapligt namn så några "regler" för uttal finns inte Patrulk, däremot kan man ju göra ett lyssnande på nyheter i Ghana ;)

(som Ozmus själv skriver i sitt inlägg handlar Enchi i det här fallet om ursprunget)


29
7
Patrulk:

Haha nä de gör dom ju inte.
Fattade inte att det var en lokalitet(?) döpt efter en stad i ghana utan trodde bara någon nämnde att det även fanns en stad med samma namn.
Antog att det gällde vetenskapliga namn eftersom det är det folk brukar fråga om på reptilforum. My bad!


82
16
Bremnes:

Lars Brandell som först lyckades prova ut genetiken hos denna kungspytonmorf säger själv Enchi med ch som i chips. Så det borde väl främst vara honom vi ska lyssna på....? ;)


6
0
Ozmus:

Tack för hjälpen allihop, var som jag trodde, ibland behöver man verifiera sin egen uppfattning och därmed förhindra att man hävdar felaktigheter.


Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:

Patrulk: Enchi är en morph på kungspyton

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild