Dött bakben

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

142
12
blixa:

En av mina ögonfrans juvliner har råkat ut för nån olycka och hans bakben ben verka nekrotikst om den skulle tappa benet skulle den få ett dugligt liv eller är det humanst att avliva?

 


Medlem i SHF
32
2
Rosenrot:

Hej Vart bor du nånstans? Vi råkade ut för samma sak med en ögonfrans juvenil och ett framben. Vi tog den till veterinär och det visade sig att frambenet fått en smal liten tråd/strå runt sig och strypte benet (veterinären såg det via ett förstoringsglas). Hon hjälpte till att avlägsna strået och vi har behandlat den lille med antibiotika och det verkar som benet återhämtar sig. Så mitt råd är att ta juvenilen till en veterinär.


142
12
blixa:

Det tråkiga är att vetrinärer här inte tar sig an reptiler :/


Medlem i SHF
32
2
Rosenrot:

Åh så tråkigt :-( Om du vill kan jag pm:a dig tel.nr till den veterinär vi anlitar.


142
12
blixa:

kikade lite nämare verkar itne så nekroskikt som jag först tyckte utan mera svullet och skinflått. frågan om man kan få antibotika utskrivet om man förklarar för vetrinär?


Medlem i GHF
167
344
Fredriko:

Det som Rosenrot beskriver är inte helt ovanligt. Det kan handla om fiber från något tyg som en matta eller liknande som hamnat i terrariet av misstag. Djur som går mycket på tygmöbler, mattor, handdukar etc. kan också råka ut för det. Blodtillförseln stryps helt enkelt av den lilla tråden som fastnat runt benet/tån och kroppsdelen  dör. 

Om en gecko klarar sig på tre beror på många olika faktorer. Storlek, levnadsvanor, hur stor nekrosen är osv. Jag har sett små trädlevande geckos som klarat sig bra på tre ben. Jag har också sett de som klarat sig sämre. Om man veterinärbehandlar så tror jag chanserna att klara ödlan ökar då man kan begränsa en eventuell infektion och därmed minska skadan. Men det kan gå bra ändå. Det beror på hur allvarligt det är och hur långt det gått. Är du minsta osäker så kontakta en kunnig veterinär. 

Om det ser alltför illa ut så kan avlivning vara ett alternativ. Du och en veterinär kan nog bäst avgöra det. Lycka till.




Medlem i GHF
167
344
Fredriko:

Det är olagligt för veternärer att skriva ut medeciner per telefon (finns vissa undantag men antibiotika är inte ett sådant). Vissa gör det ändå men det är inget att rekomendera. Att det ser svullet och skinnflått ut kan vara början till nekros. Speciellt om det är ett tygfiber som stryper blodtillförseln. 

De flesta veterinärer borde kunna ta emot en ödla och kolla på det med en bra lampa samt någon form av förstoringsglas. Ser man en bit tråd är det bara att pilla bort och ge antibiotika. Har skadan inte hunnit bli för stor ännu så borde benet kunna gå att rädda. Men då ska man helst göra det fort.

Jag vill tillägga att jag inte vet om det är just detta som är problemet, men det låter inte helt otroligt.


Medlem i SHF
241
342
Kakmonstret:

Jag hade en Strophurus spinigerus spinigerus som fick en ögla av ömsskinn runt låret på ett framben, som dessutom fastade i ventilationsnätet och hon låg och slet för att komma loss. Detta är såklart vad jag tror hände, hade jag sett henne under tiden hade jag ju fixat det såklart. Men jag hittade henne på morgonen med öglan runt benet som också satt fast i taket.

Detta ledde till att benet först svällde upp en massa, hon slutade äta, dricka och tillslut slutade hon använda benet. Jag tvingade i henne vatten och hon tog sig runt helt okej. Hon använde benet mindre och mindre, det började hänga och benet verkade efter ett tag bara hänga som i en skinnslamsa. Då blev det hemmaoperation med avbitartång.

När hon slapp släpa runt på benet rörde hon sig mycket bättre. Samma dag letade hon själv upp vattenskålen för att dricka och dagen efter var hon på jakt och åt! Hon levde i gått och väl ett par-tre år efter detta och la även ägg som kläcktes.

Så det kan i alla fall fungera. :)


142
12
blixa:

verkar som ditt finns lite hopp för din lilla då, har märkte att den klarar att klättra runt bra å klättra även på plast även att benet inte funkar som det ska

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild