Trynsnok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

88
2
Herplover:

Hej

har kollat få både videor och fakta blad om trynsnokarna men hittar inte hur ofta man ska mata dom om någon vet svara gärna.


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

använd suntförnuft   kommer man långt med


82
16
Bremnes:

 

Som med de flesta ormar så funkar en gång i vecka bra. Vuxna individer kan du mata var 10:de till 14:de dag. 

Mycket trevliga ormar! 


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Jag har aldrig använt något matschema till mina ormar, sunt förnuft & iaktag individen så den varken är smal eller överviktig :)

Yngre individer äter mindre byten men oftare, äldre ormar ger jag större byten men mer sällan.. inte svårare än så :)


142
5
JulefridHosOnkel:

Som sagt innan, sunt förnuft. Kolla vikt, men även beteende. Mina ormar brukar börja bli aktiva (ibland aggressiva) igen när de är hungriga, och en av dom hugger till och med i glaset ibland när jag går förbi, så det är ju i regel inte så svårt att se när det är dags :) Lampan från mobilen är också något som kan kalla fram starka reaktioner vid hunger haha, lite intressant att speciellt en av dom har lärt sig att associera den med mat...


88
2
Herplover:

Ok men hur många och vilken storlek ska man mata en vuxen och en liten?


75
8
Zicki:

Man brukar ge ormar möss/råtter som inte är tjockare än den tjockaste delen på ormen.. Men jag brukar själv kunna avgöra hur stor ormen ska ha. Väldigt enkelt att bedömma med ögonmått. :) Jag brukar ge min L. Getula californiae två stycken lagomstora möss. 


48
13
nasicus:

Jag matar min 9 månaders med mindre byten 3 ggr per vecka eller större byten 2 ggr per vecka. 

Det är för att pinkies och fuzzies inte är lika näringsrika som äldre bytesdjur.

När jag går över till större djur så kommer hon få en gång per vecka.

Men som tidigare sagt; om man studerar sitt djur noggrant så märker man hur mycket den individen behöver för att må bra.


36
8
mmillann:

Trynsnokar har jag läst äter i största del amfibier och ödlor. Får dom i sig för mycket däggdjur/andra djur än amfibier får dom skador på organen och leverskafor speciellt. Vissa kan leva med det hur länge som helst och vissa dör av leverskadan. Det förkortar deras liv iaf när man matar med däggdjur/gnagare enbart. Skulle jag skaffa en trynskok vilket jag förmodligen kommer göra tänker jag mata med husgeckos för deras sammansättning är bra likt grodor och paddor. 

 


1159
626
Temla:

Går det att köpa frysta husgeckos och grodor? Inte matar ni väl med levande sådana?!?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild