Vipergecko med svullnad under ögat

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
1
Knastroll:

Upptäckte just att en av vipergeckosarna är svullen under ena ögat. Hon ömsade precis. Har försökt titta, men ser inget skräp eller ömsrester. De är ju rätt pluttiga...
Ska jag ta en topz med koksaltlösning och prova tvätta? Eller är risken att man gör mer skada än nytta? Ödlan är inte mer än 2½ cm, så blir svårt att komma åt oavsett, och svårt att få bild.
Blir veterinären på måndag om det inte går ner. Någon som har tips på vad det kan vara?


9
1
Knastroll:

Jag har tre flickor i terrariet, syskon, och de har aldrig visat några tendenser till att ge sig på varandra. EN harmonisk grupp.
De är kläckta i slutet på augusti/början på september så har inte nått könsmognad ännu.
Bottenmaterialet är sand och skifferplattor.
Ja, jag lånade sonens förstoringsglas, men det är ju svårt att se ändå (för de är ju precis som du säger pyttesmå).
De är matglada, framåt och friska i övrigt och hon visar inga tecken på allmänpåverkan.
Jag såg när hon ömsade, och ömsningen var problemfri.


9
1
Knastroll:

De är ju inte i närheten av könsmognad ännu, den kommer först runt 7 månaders ålder och dessa är bara bebisar ännu.
Jag tror mest på att hon skrapat/slagit sig på något sätt vid ömsning, svullnaden sitter under ögat, precis på den punkt de brukar skrapa mot saker för att starta ömset. Ser dock inga märken.
De har ett stort och väl inrett terrarium med flertalet gömslen utöver hela temperaturgradienten.

Kommer nog avvakta till måndag, går det ner så är det ju bara bra, annars blir det veterinären då. Vet inte om jag vågar vara och pilla med risk att förvärra...


9
1
Knastroll:

Ja, jag hoppas det. Hon hade inga tendenser till svullnad tidigare under dagen, utan det kom senare runt öms och syntes väldigt tydligt efter.

Trevliga är de i alla fall, totalt oblyga, aktiva och nyfikna.


508
304
Jonas77:

Ser ögonlocket svullet ut så är min erfarenhet att det är ett av två saker. Antingen A-vitaminbrist, som ger det symptomet, eller överskott av A-vitamin, som också ger det syndromet... Oftast beror det på vad som kallas Harderians körtel, som skikar ut lymfvätska i ögonlocket.


9
1
Knastroll:

Alltså, de har inga ögonlock... Svullnaden sitter nedanför ögat på "kinden" eller hur man ska säga.


9
1
Knastroll:

Kan säga att hon ser mycket bättre ut nu än i fredags, så det tycks ge med sig av sig självt. Kommer dock hålla fortsatt koll på henne så det inte utvecklar sig åt fel håll.


9
1
Knastroll:

Tänkte bara återrapportera om det är någon som är nyfiken på hur det hela gått.
Jag rådfrågade veterinär, som dock inte kunde ge något annat råd än att tvätta ögat med steril koksaltlösning och avvakta.
Efter en vecka syndes en klar förbättring, och nu går det inte ens att se att det någonson varit några problem.
Ödlan är alltså åter till sitt ursprungliga utseende, är fortsatt pigg och äter som en häst.
Så slutet gott - allting gott.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Vad skönt att det hela har gått bra! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild