Eldbukssalamander i 54L?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

5
0
Wafture:

Istället för fiskar börjar vi fundera på salamandrar (eldbukssalamander), men frågan är om det skulle gå i ett 54L akvarium? 60x30x30
Om svaret är JA, kommer jag med fler frågor Glad:-)






Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Utav eldbukssalamandrar finns det två olika arter som är vanliga inom hobbyn.
Den japanska (Cynops pyrrhogaster), samt den kinesiska (Cynops/Hypselotriton orientalis).

Något som skiljer dessa arter åt är bland annat storleken. C/H.orientalis blir runt 6-10cm, och passar i ett akvarium med era mått.
Pyrrhogaster blir lite större, och behöver ett större akvarium för att följa L80 (riktlinjer över hur stort utrymme djur behöver)

Det finns ett bra faktablad skrivet utav AjPaj här på sidan om C/H.orientalis om det skulle vara intressant med dessa söta små krabater:
www.terrariedjur.se/?page=caresheet&sub=amphibians&specie=c_orientalis

 

Och såklart får du jättegärna komma med en massa frågor som du vill ha besvarade, så ska både jag och andra här på forumet försöka hjälpa dig så gott det går :)


5
0
Wafture:

Tack så jättemycket för ditt svar Anders!!
Är inne på den Kinesiska :-)

Här kommer frågorna (rätt så många)
1 | Hur många salamandrar kan vi ha om akvariet är 54L? Vill gärna ha två stycken så den andre inte är ensam. 
2 | För att temperaturen inte ska stiga över 23 grader, kan man göra någonting så värmen i akvariet inte stiger? Då vi har 18-22 grader i lägenheten. Ska vi i så fall ställa akvariet under ett fönster om det kan bli för varmt?
3 | Eftersom att de är köttätare och äter så som maskar och dylikt, undrar jag som har lite utav insektsfobi om man kan ge redan döda maskar/dylikt? Eller vill salamandern gärna döda ''bytet'' själv?
4 | Vad jag har läst så ska de ha 2/3 delar utav vatten. Går det bra att ha vanliga akvarieväxter i vattnet (vilka som helst), och kan vattennivån vara så hög som man vill?
5 | (Här kommer en fråga som kanske är svår att förstå, då jag är dålig på att förklara haha)
Har sett som några ''plastkoppar'' som man fäster?, på akvariet och kan fylla den med sand, så de kan simma under. Vart får man tag på såna och vad heter de? 
6 | Vad är ''bäst'' att ha som nybörjare? (EV TVÅ) hanar eller två honor? 
7 | Undrar också om man kan lyfta upp dom, alltså hålla i? Om svaret är JA, hur länge?
8 | Bör vi ha en pump till den/dem, vilken bör vi ha i så fall? Kan en Eheim 2008 vara bra? Har för mig att de är till 54L
9 | Hur ofta bör akvariet städas? 
Följdfrågor: 
-Hur städar jag akvariet på ett så bra sätt som möjligt? Ska en del av vattnet vara kvar såsom det är med fiskar? Bör jag undvika att skölja ur gruset (om man kan ha det såklart) eller ska det rengöras?
- Vart kan jag ha salamandern/salamandrarna undertiden jag städar ur?
10 | Eftersom att de är duktiga glasklättrare och samtidigt behöver syre som oss människor, kan jag då lyfta av ''akvarielocket'' och sätta som ett nät/galler där, för att undvika att de smiter ut till våra två hundar?
11 | Vad bör vi tänka på när vi ska köpa tillbehör osv, placering, speciella växter? 
12 | Bör akvariet få stå ett tag innan vi köper eldbukssalamandrar/er?


Det var de frågor jag kom på nu. Ursäktar att det blev så många, men är så svårt att hitta de exakta svaren jag funderar över. 
Till er som undrar: Anledningen till varför jag inte frågar på djuraffären (finns bara en här, den bästa lades tyvärr ner) är för att de är totalt värdelösa. De skulle t.ex. rekomendera guldfiskar som egentligen behöver ett större akvarium, mest troligtvis för att de är okunniga och endast vill tjäna pengar. 
Egentligen vill jag inte köpa från just en djuraffär, men finns ingen som ''föder upp'' eldbukssalamandrar här vad jag vet :-/


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Nu var det ett tag sedan jag hade C.orientalis senast, men jag ska försöka svara på dina frågor så gott det går. För övrigt tycker jag att du gör helt rätt i att hitta information och ställa frågorna till folk på en sådan här sajt. Alla djurbutiker har tyvärr inte kunskapen som krävs för att hålla reptiler och groddjur.

1. Rent lagmässigt så kan du ha max 9st på sagd yta, men jag hade nog rekommenderat 2-3st.

2. Ja, det finns ett par olika knep att ta till här. Exempelvis att inte använda någon pump eller några värmande lampor. (LED-lampor är bra alternativ i detta fall).
Men det viktigaste enligt mig är att hitta något ställe som är lite kallare. Att ha det nära ett fönster är inte alltid en bra idé. Även om det fungerar väldigt bra såhär års, så är det väldigt stor risk att solen istället kommer att värma till våren.

3. Döda maskar skulle väl kanske kunna gå, men jag tror inte det varken är lätt eller speciellt bra att få tag på döda daggmaskar att mata med. De kan äta frysta mygglarver m.m. också, men jag är lite skeptisk till att använda detta som basfoder.

4. Vanliga akvarieväxter fungerar bra, men jag hade inte haft så extremt djupt i akvariet som man skulle haft till fiskar. Runt 15cm djupt är nog rätt så lagom.

5. Kan det vara liknande "Turtle bank" ifrån Exo-terra du menar?

6. Jag tror inte det har någon egentlig betydelse.

7. Helst ska man inte lyfta upp dom. Groddjur absorberar ämnen genom huden, och kan därför skadas utav saltet som finns i våra händer. Självklart kan man flytta på dom om man ska göra rent etc, men att ta upp dom längre stunder rekommenderas inte.

8. Salamandrar gillar sällan strömmande vatten vilket det lätt kan bli med en pump. Det blir även varmare att ha en pump i akvariet. Jag rekommenderar att inte använda någon pump. Det finns en extremt kunnig akvarist som driver Södermalms akvariebutik, som har mängder med fiskar och egna odlingar. Han kör inga pumpar alls i sina akvarium och kan förklara det hela betydligt bättre än jag.

9. Detta beror helt på hur mycket salamandrarna skitar ner. Helst ska man byta ut en del utav vattnet och inte allt på samma gång. I bottensubstratet så kommer det att utvecklas nyttiga bakterikulturer som bryter ner skadliga ämnen. Byter man allt vatten så blir det lätt att hela kulturen måste börja om på nytt, och kulturen hinner då aldrig komma igång.

10. Ja, det kan du göra. Det viktiga är att åtminstone hörnena är helt täckta. De är som du säger extremt duktiga på att klättra, och tar de sig ur så är risken väldigt stor att de torkar ut och dör om man inte märker av dom direkt.

11. Ge dom gott med gömställen, och några ställen de kan klättra upp ovan land. Det kan t.ex. vara en stor rot som sticker upp ur vattnet. Det är bra att inreda med stora växter längst bak och jobba sig framåt.

12. Ja, det är alltid bra att låta det stå ett tag och komma igång innan man introducerar salamandrarna. När ni byter vatten är det även bra att fylla upp någon hink med nytt vatten och låta det stå ett tag så att klor avdunstar innan man häller ner det hos salamandrarna.

 

Hoppas mina svar är någorlunda utförliga.


5
0
Wafture:

Tack så hemskt mycket för dina välbeskrivda svar! :-)
9 stycken låter väldigt mycket egentligen för en inte så stor yta, så vi riktar in oss på 2 eller 3.

2 | Gällande att ha akvariet under fönstret så undrar jag, det är ganska kallt där (inte iskallt såklart), men man kan frysa lite om man är där. Vi bor i lägenhet på nedersta våningen och byggnaden är nedgrävd en bit ner i marken så det är aldrig riktigt varmt. Persiennerna har vi sällan uppe då det går människor utanför nästan hela dagarna och på somnarna skulle det bli för varmt om de var uppe. 
Vad är då lägsta temperaturen salamandrarna kan vara i? Är det vattnet som temperaturen gäller, eller är det hela akvariet?
3 | Vad är den bästa maten att ge dem som basfoder som du säger? Måste det vara levande?
4 | 15cm låter som en bra vattennivå. Älskar mycket växter så det får bli några som inte är så höga :-)
7 | Då undviker vi med att lyfta upp dom. Tänkte inte alls på saltet i händerna..

Åter igen, tack så jättemycket för att du tar din tid att svara! Uppskattas verkligen! :-)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

2. Jag skulle tippa på runt 23 grader som max.
Det är vattentemperaturen som är mest relevant, då de med största sannolikhet kommer att spendera 90% av tiden där.
Skönt att ni har det såpass kallt. Jag själv bor i lägenhet, och det blir väldigt varmt på sommaren. Så för min del bor det inga salamandrar alls här för tillfället.

3. Här är nog en fråga som jag har lite svårt att ge något jättebra svar. Jag har hört att daggmask ska vara ett utav de bättre alternativen. Jag ska höra med några riktigt kunniga salamander-entusiaster om de kanske kan ge dig något konkret svar.

 

Var så lite så. Jag är glad att jag kan hjälpa till, och att du tar ansvaret att se till att skaffa all information du kan innan ni skaffar några salamandrar. Det ska du helt klart ha beröm för! Så ska det gå till :)


5
0
Wafture:

3 | Tack det skulle vara jättesnällt av dig! 

Självklart måste jag ta ansvar och ta reda på allt innan, det är somsagt andras liv jag kommer ta hand om och upp till mig att de ska få det så bra som möjligt! :-) Känner att jag fått svar på allt jag kommit på, tackar så hemskt mycket för det! :-)

 


Administratör
Medlem i SmHF
327
331
azeam:

Mycket är redan svarat på men ett par tillägg:

2. Att ställa det under ett fönster är en bra idé tycker jag, det är oftast det kallaste stället även på sommaren (givetvis bör inte solen lysa på det men med en fönsterbräda, persienner eller ett norrfönster ska det inte vara några problem). Det kommer en liten artikel här på terrariedjur snart med några tips för att hålla temperaturen nere. De klarar sig så länge det är plussgrader under vintern så att det skulle bli för kallt behöver du nog inte oroa dig för. 10-15 grader på vintern och kring 20 på sommaren kan du försöka sikta på. Små juveniler verkar dock vara känsligare för väldigt låga temperaturer.

3. Jag har inte provat att frysa ner mask själv, men har hört både att det fungerar bra och att det blir en enda gegga, antagligen beror det vilken art det gäller. Man brukar vänja sig ganska fort vid foderdjur som är lite otäcka, det kanske kan vara en bra motivation att komma över din fobi? Positivt både för dig och dina djur. De äter oftast frusen mat (mygglarver, tubifex m.m., även pellets) bra också (när de är akvatiska) men mask är som sagt den bästa basfödan. Att hålla masken som chlamydosaurus beskriver fungerar bra, men 16-18 grader är snarare maximala temperaturer för de flesta arter (bl.a. daggmask, L. terrestris). Jag har bara en stor plastbytta med lite nätventilation i locket som står i köket och fungerar även som kompost för ekologiska grönsaker och dylikt. Dyngmask/kompostmask (Eisenia fetida) är en lättodlad och vanlig art som trivs i högre temperaturer men vissa salamandrar äter den inte.


4. Var inte rädd för att ha djupare vatten om du har möjlighet till det. Det underlättar att få bra kemibalans på vattnet.

5. Ett billigare alternativ kan vara att silikona fast en glasskiva (diagonalt över en del av akvariet så att vattenvolymen inte begränsas). Oftast är vuxna individer (juveniler är terrestra) i stort sett helt akvatiska och då kan det räcka med en bit flytande korkbark eller liknande, börjar de sitta ofta på landdelen kanske man får ordna något bättre (och fundera lite över anledningen till att de inte vill vara i vattnet, det kan t.ex. vara för varmt eller för dålig vattenkvalitet). Det skiljer sig också en del mellan individer och de har inte lika utpräglade terrestra och akvatiska perioder som många andra salamandrar.

6. Givetvis ska du ha olika kön på dina individer så att du kan få ungar!

9. Byt aldrig ut allt vatten. 10-30% av vattnet varje eller varannan vecka brukar fungera bra. Ju mer levande växter du har desto bättre. Du använder lämpligen en slang eller sughävert och salamandrarna behöver du inte plocka ut.

10. Ja, byt ut till ett nät eller liknande. Den hela plasttoppen är inte bra för salamandrar, de stänger in massor med värme från lysröret och erbjuder ingen ventilation. Att täcka hörnen räcker inte, de kan klättra överallt på glaset. En bred glaskant eller liknande (och öppet i mitten) fungerar också.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild