Värmekabel

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

142
5
JulefridHosOnkel:

Tja! Det är så att jag har fått hem en del skorpioner och spindlar på sistonde, och nu när det skiftade till vintern har det blivit lite dryga omständigheter med temperaturen eftersom att jag bor i en liten lägenhet och inte styr den så mycket själv. Då tänkte jag att eftersom att jag har mina kryp på köksbordet, kanske det smidigaste vore att dra en värmekabel med en termostat? Alla mina djur som står på bordet trivs bäst i 26-29c dagtid, och sen kan man låta det sjunka ner till  ca 22-24c nattestid. Det är små plastburkar, petboxar och mindre glasterrarier som gäller. Vad föreslår ni själva? Är värmekabel en bra idé för det här ändamålet? Skulle ni dra sladden under eller mellan bukarna? Vilken styrka skulle ni använda på kabeln? Berätta gärna vad ni tycker :)


733
295
markusbabs:

Att styra med termostat är endast lönsamt om om alla terrarier/burkar har likadana mått och att alla värmekällor är likadana. 

Små plastburkar kanske kan samlas ihop och stoppas i en stor plastlåda med en enda värmekälla?


142
5
JulefridHosOnkel:

Till burkarna som inte innehåller mindre spindlar/skorpioner i size runt i2/i3 kan jag ju såklart ha separat i en större låda med en egen värmekabel som du sa, men att styra resten med termostat och en värmekabel borde isåfall gå klockrent när nu 1-2c skillnad inte gör så mycket? Det är ingen större skillnad på måtten på burkarna till dom vuxna djuren.


733
295
markusbabs:

Då borde det funka :) Du kan ju alltid testa dig fram med burkarna som har samma mått.


142
5
JulefridHosOnkel:

Det ska jag göra! Har bara en lampa nu med det täcker ju inte så bra så har fått tränga ihop allt, dessutom funkar det ju inte alls på natten och om det är ca 20c här inne nu blir det nog värre på nätterna... 


733
295
markusbabs:

Jag har ca 20-21 inne på dagarna i nya lägenheten :( . Fryser fan ihjäl!


142
5
JulefridHosOnkel:

Haha ja mina tår är lite som isbitar just nu xD Borde fan dra en värmeslinga över hela haket haha!


142
5
JulefridHosOnkel:

Ingen som vet vilket styrka värmeslingan bör ligga på till temp/burkar enligt beskrivningen?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild