Sammanföra två ödlor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

45
6
jny72:

Hej!

Jag har en Leopardgecko på 5 år, hane. Nu är det så att jag vill köpa en ödla till, men har inte plats för ett till terrarium.

Kan man sammanföra vår hane med en ny leogecko (hona)? Terrariumet är 130*50*50.

 


366
155
Linus:

Nu är jag förvisso inte någon slags expert på leopardgecko, men min gissning är att det bör fungera alldeles utmärkt! Väl tilltaget terrarium, också. Superbra!


223
6
Susanne:

Mitt förslag är att du ändrar om lite i terrariet så det är "nytt" för båda på samma gång. Så inte honan "flyttar in till honom" och hon får revirproblem - utan att det blir mer jämlikt "hemma" för båda. 

Håll uppsikt över båda så att inte honan känner sig pressad/stressad och inte får vara ifred för hanen.


45
6
jny72:

Tänkte byta bottensubstrat och möblera om, innan inflyttning. Tror i det blir bäst med en i samma ålder eller yngre?


45
6
jny72:

Tror ni skulle det vara.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Behöver inte vara exakt samma ålder, men det skadar ju inte.
Det viktiga är att de är någorlunda samma storlek.


104
29
Amandarinen:

Jag fick hem min nya leohona igår och det jag gjorde innan jag släppte dom lösa tillsammans i terrariet var att jag möblerade om innan. 

Min hane är 5 år och honan är 7 månader, är det för stort glapp mellan dom? honan väger 50g så jag läste att det inte skulle vara någon större fara men man vet ju aldrig? Jag har haft uppsikt på dom nu detta dygnet och det verkar som om dom behandlar varandra med respekt och tar väl hand om varandra. Ingen utav dom verkar stressade heller. :)


Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild