vad tycker ni?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

733
295
markusbabs:

Formulerade mig fel.  Håller med dig CJB.

Det jag menade var att en tex Pinstripe kan vara het albino om parningen var Albino*pinstripe.

 

 


163
34
Danne:

CJBReptiles: dominanta hets? Har du ett exempel på det?

markusbabs: Pinstripe x Albino = alla ungar är het albino, vare sig dom är normala eller pinstripe.


733
295
markusbabs:

Tog ett exempel på en het co dominant. eller normal. Vilket som.


107
96
jimmyA:

så som jag har lärt mig ...

het "Heterozygot" förekommer bara när det är recessiva gener och blir bara dominant om båda föräldrarna bär på genen.

annars förblir den dold " het" 

när vi pratar kp så delar vi upp Dom, co-dom och recenssivt och det är bara från dom recenssiva generna man kan få het :) så kallar man dom dominata så blir det bara krångligt 


229
124
CJBReptiles:

DPBallPythons: Ja vi kan ta pastel som ett exempel. Pastel är en synlig heterozygot form av Super Pastel.

Synlig heterozygot är samma sak som co-dominant och homozygot är samma sak som dominant. "Super" är den dominanta formen av en co-dominant gen.

Recessiva hets visar aldrig någon synlig förändring men det gör co-dominanta gener/het dominant gener. 

 


163
34
Danne:

Som JimmyA sa så brukar man köra med att det bara finns recessiva hets, åtminstone med KPs. Mkt enklare att tänka så tbh.


229
124
CJBReptiles:

Ja det delas ju upp recessivt, co-dominant och dominant. 

Vi tar några parningar med Pastel(co-dom)

Co-dominant x Normal = 50% Pastel och 50% Normala

Co-dominant x Co-dominant = 50% Pastel, 25% Super Pastel och 25% Normala

Vi tar några med Super Pastel(dominant)

Dominant x Normal = 100% Pastel

Dominant x Co-dominant = 50% Pastel och 50% Super Pastel

Dominant x Dominant = 100 % Super Pastel

Vi tar några med Albino(recessiv)

Het albino x Normal = 50% Het albino och 50% normala

Het albino x Het albino = 50% Het albino, 25% Albino och 25% Normala

Het albino x Albino = 50% Het albino och 50% Albino

Albino x Normal = 100% Het albino

Albino x Albino = 100% Albino

 


107
96
jimmyA:

visst har vi pratat om det här förut CJBReptiles ? :D hehe

där vi missförstår varandra är att du kallar Superpastel "dom" medans vi fortfarande kallar den "co-dom" fast att den har blivit "dom"  allso finns inte het i dom för oss ...

annars tänker vi exakt lika  

" hoppas du hajar hur jag menar " blev lite trassligt förklarat 


229
124
CJBReptiles:

Ja men det är samma sak med alla ormar. Och ja visst brukar man bara säga het till recessiva men heterozygot betecknar en individ med två olika varianter, alleler(genvarianter), av en gen. Kromosomerna i kromosomparet innehåller alltså två varianter av genen. Den ena kan vara dominant och den andra blir då recessiv.

Om en individ har två likadana varianter alleler så är den homozygot.

Ett dominant anlag kommer från en dominant allel som är en allel som i ett genpar hos en heterozygot individ har starkast "inflytande".

Skillnaden är att recessiva individer kräver arvsanlag från båda föräldrarna när dominata bara behöver arvsanlag från ena föräldern för att det ska visa sig.

Alltså heterozygot och homozygot är alla gener och heterozygot betyder att jag bara har en variant av ett arvsanlag och homozygot betyder att jag har ärvt samma arvsanlag från båda föräldrarna.

Ja det kan bli lite rörigt det här med gener och jag ser det precis som ni. Det är när man gräver lite djupare som allt krånglar till sig :)


82
16
Bremnes:

Intressant läsning!

Många har rätt fast ni tänker och uttrycker er på olika sätt :)

Kanske verkar konstigt att säga att pastel är het för superpastel... Men det är inte fel! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild