Orm som gör knappt hör bara pysljud

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

190
13
hambergaren:

Om en orm ibland gör ifrån sig knappt hörbara pysljud är det normalt eller kan det vara en förkylning?
Kan det vara av rädsla med kanske?


478
592
Rottenroth:

Beror på orm art och hur du har ormen.


190
13
hambergaren:

okej det var idag när jag hade ute min lilla rutpyton. Så hörde jag det. Annars har jag inte hört det innan. Nu har jag inte haft den så länge, då de bara är några veckor.


412
419
Hadara:

Min DRP gör likadant när jag måste flytta på henne om jag ska städa eller något. Hanterar henne minimalt.
Först trodde jag att de berodde på förkylning eller att hon har haft de för torrt i sitt förra hem (fick nyligen hem henne, också bara några veckor). 
Men nu tror jag bara hon gör så när hon blir irriterad. 

Hon gör de inte inne i terrariumet. 


190
13
hambergaren:

okej! Då är det kanske inte någon fara då.
Jag var tvungen att kolla till min lilla rutis nu och då hörde jag inga pys ljud. :)
Men hon har inte varit så hanterad tidigare så det kan vara det och att hon är så ung då.


Medlem i SHF
4004
5039
Jonas_:

Vissa ormar låter mer än andra, exempelvis min stora blodpyton hona väser och "pratar" mycket mer än andra ormar jag haft, både i & utanför terrariet man behöver egentligen bara öppna skjutglasen för att få henne att låta.

Sen har jag andra pytonormar som inte låter någonting alls, har en jaguarpyton som väser ganska mycket när man öppnar terrariet men som blir tyst så fort man tar ut honom ur terrariet så det är nog väldigt individuellt mellan olika individer hur mycket dom låter.

Varför din orm väser är svårt att svara på men gissningsvis så är den irriterad och vill vara ifred :)

 


72
15
Linnea:

nu är jag inte helt säker på hur ormar gör det, men ödlor som blåser luft med stängd mun markerar att de existerar och att de har en egen vilja, de vill helt enkelt att du skall vara varsam och respektfull - brukar inte vara aggressivt menat i sig själv. Vissa gör detta MYCKET mer tydligt än andra, och vissa är helt tysta. 

öppen mun med väsande ljud och attackposition är såklart en helt annan sak :D 

om du är orolig för en förkylning men inte ser bubblor eller hör poppande ljud (eller andra symptom), kolla gärna luftfuktigheten i terrariet.
Såhär års sjunker den som en sten om man inte är försiktig, och kan ge reptilers känsliga luftrör problem även om det inte egentligen är en tropisk art (såvida den inte skall ha det mycket torrt). Följ allra helst kunniga rutpytonägares råd om detta, då det jag skriver är en mer generell reminder.

Det är väldigt många ägare som i början lyssnar mycket på reptilernas andning, och det är en jättebra sak att göra med jämna mellanrum :) sparar en mycket bekymmer, och man lär sig massor om sin reptil. 


17
0
viciouscircle:

Min majsorm brukar göra sådana ljud ibland. Dom gångerna det händer är oftast när han "vaknar" och ska byta viloplats i terrariet :) 
Det är alltså sådana gånger när jag inte har hanterat honom eller ens har varit i närheten av terrariet. Han har gjort så sen jag fick honom.. och han är frisk och fin i övrigt :) Väldigt snäll orm och har aldrig gjort ljuden i samband med hantering. Vet inte alls vad det beror på ^^


131
8
stumpwen:

min boahane gör så också. vet inte varför, men han har alltid gjort det. ibland i lite längre pysljud, och ibland korta stötar. kan han göra när vi håller honom, eller när vi just öppnat terrariet, så det kan vara som Linnea säger ( i alla fall vid öppnadet) att han bara vill berätta att "här är jag, så du vet". för han slutar efter några pys.. :) 


190
13
hambergaren:

Okej det verkar vara ganska vanligt då :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild