få vandrande pinnar att yngla av sig

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

234
1
tinagustafsson:

Hej!

Jag undrar hur man gör så att sina vandrande pinnar ynglar av sig bäst, vad som behövs osv? :)

Pinnarna är till min panterkameleont, jag köpte foderpinnar från hökarängens zoo, det är såna här som är ganska smala och gröna, vet inte vilken sort det är.

Tack på förhand Tina


270
80
Mjos:

Troligen är det de vanliga Indiska pinnarna (Carausius morosus) och då behöver du inte göra någonting mer än kanske spraya någon gång per dag. De måste ju bli vuxna först innan de börjar lägga ägg och sen tar det 3-4 månader innan de kläcks och ytterligare ett par månader innan de är stora nog att ge som mat.


366
155
Linus:

Ja, det här var på många sätt en ovanlig fråga tror jag. Jag läste av vana fel. För mig såg det ut som det stod "få vandrande pinnar att sluta yngla av sig"! :)

Det är nämligen som Mjos säger, att ungarna med största sannolikhet kommer komma ganska snart. Och när de gör det, då kommer du ha pinnar i massor!


234
1
tinagustafsson:

okej aa det ser ut att vara den sorten :) Men när är dem fullvuxna då, hur stora? :) Men hur ser man att det är ägg eller bajs? För man ska väl lägga äggen i sand i en annan burk med lock på? :) 

och nu köpte vi mat till dem på hökarängen det var något slags blad, jag undrar om  man kan frysa in dem har så mycket och sen ta fram det och tina i vatten?


270
80
Mjos:

De blir ca 8-10 cm och är väl vuxna då om jag fattat det rätt. Äggen ser du ganska lätt, de är mörkbruna, runda med en ljusare "knopp". 

Vet inte vad det är för blad du köpt men testa att frysa in vettja. De indiska pinnarna är inte så kräsna. Passa på till sommaren att plocka eklöv och frys in. Om du köper mat i affären så se till så de inte är besprutade. 

Sen är det ju inte så mycket mat i en pinne till ödlorna men bra att ha som variation. 


234
1
tinagustafsson:

okej men bajset ser väl typ likadant ut? :P okej men det gör väl inget om man ger det till min kameleont, för han vill äta det nu, har matvägrat väldigt länge så, så är glad att han äter :)


366
155
Linus:

www1.svenska-djur.se/dd_medier/20061013/151132.600_423.jpg

Sådär ser äggen ut, det är oftast rätt tydligt att det är ägg man hittar!


234
1
tinagustafsson:

ojdå då har mina aldrig lagt ägg :P men det är varje dag väldigt mycket bajs och har bara typ 10 stycken småttingar :P

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild