Min stora kungspyton åt upp en av mina mindre kps!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

317
283
panterophis:

www.rcreptiles.com/forum/about1343.html


163
34
Danne:

Wow... Jaa, man bör inte ha mer än 1 KP i ett terrarium (uppenbarligen).

 


55
1
JLundgren:

Det är förmodligen inte matrelaterat då kannibalism ormar emellan sällan har med hunger att göra... Det finns ju människor som hållit kungspytons i grupper tidigare utan problem men det är ju verkligen inte att rekommendera. Det finns ingen anledning att klanka i efterhand utan det är bara att lära sig av sina misstag.

 


82
16
Bremnes:

Det här var intressant.... Har jag aldrig hört talas om! Sett när två kp börjat käka på samma mus så den ena fortsatte äta vidare på den andra ormen. Men det gick att lösa innan skadan var skedd. 

Annars så har jag aldrig stött på kannibalism inom pytonsläktet. 


Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Det lär varken ha haft med kön, foder, hunger eller liknande som orsakat detta.

Har man däremot olika åldrar och storlek på djuren kan olika olyckor hända, detta är en av dem.

Det är inte vanligt men det händer trots allt.
Visst finns en risk att kannibalen strycker med, det beror helt på hur stor den andra kungspytonen är.
Magen är inte anpassad till att bryta ned den sortens föda, MEN bytet måste vara väldigt stort för att det ska bli problem.

 


733
295
markusbabs:

Ironiskt att jag för bara fyra-fem dagar sedan sa att det var en dålig ide att ha dom tillsamans.

Jag tycker att folk ska ta lärdom av detta och alltid bara ha en orm per terrarium. Oavsett art eller storlek på orm. För risken finns ju alltid där även om den är liten.

Man kanske borde tillägga på olika faktablad att ormar lever ensama i det vilda förutom vid parning, så inte nybörjare tror att det är OK att ha en flock med ormar tillsamans.

 

Det verkar som att det bara är i Sverige som man håller flera ormar i samma terrarier.


11
0
IronStig:

Haha ja visst är det Markus, tänkte likadant!


11
0
IronStig:

Har förövrigt just nu två syskon high yellow cheyneis ihop, de har varit ihop sedan födseln.

hmm..


733
295
markusbabs:

Hehe,  Beklagar olyckan iaf.


953
1840
peter54:

Jag tycker att det är onödigt dåligt språkbruk i den här tråden, ingen nämnd ingen glömd. Det finns många sätt att uttrycka negativ kritik på och det som syns här är ett dåligt sätt som inte tas emot väl av mottagaren, vilket i sin tur innebär att det kritikern vill ha sagt inte når fram, utan bara skapar iska och frustration.

Det är en dålig idé att ha ormar ihop över huvud taget eftersom många saker som inte är önskvärda kan inträffa. Att ha ormar av avsevärd storleksskillnad ihop är därmed en ännu sämre idé. Ormar är reflexstyrda djur och det kan räcka med en liten ryckning i ett djur för att utlösa en reflex hos ett annat. Om reflexen sedan kopplas till "ätar-mode", så är olyckan fullbordad.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild