Diamond Python Syndrome (DPS)

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

190
13
hambergaren:

Någon som har kunskaper om Diamond Python Syndrome (DPS)? Är detta vanligt?

Hur är det med blandraser med diamantpyton?

 

vad kan man göra för att motverka detta?


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Är det inte numera allmänt känt att det sk syndromet egentligen beror på åratal av helt fel hållande av arten? Bla för varmt och ingen "dvalning"?

Diamanter kommer ju från område som blir riktigt kallt på nätterna under flera månader, och ska inte hållas på samma sätt som tex cheynei eller mcdowelli.

Nackdelen med hybrider är ju att det är svårt att veta hur de ska hållas. Tex Diamantbredlijungeljaguarcarpondro :-P

 


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Som Jimmy skriver så är DPS ett resultat av att hålla diamantpytons lika andra rutpytons, men deras naturliga habitat skiljer sig en hel del mellan dom olika lokaliteterna.

Vad man ska göra för att motverka detta är att inte avla fram hybrider & hålla arterna i deras rätta klimat.. väldigt enkelt sagt :)

Att korsa Morelia spilota spilota med andra rutpytons är fel tycker jag, då spilota spilota & bredli kommer från betydligt torrare områden än andra släktingar ut Morelia-släktet.


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Såhär ser bibeln för rutpyton-nördar ut :P Väldigt bra bok med mycket intressant läsning!


190
13
hambergaren:

Tack för era svar!
Den boken ska jag kolla upp direkt!! :D

daniel81 du säger att de sker naturligt med diamant och mcdowelli. Men klarar en med både diamant och mcdowelli i sig bli håller på samma sätt som för en diamant?


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Är det ormen på din presentationsbild vi pratar om ser den ut att ha betydligt mer mcdowelli i sig än spilota spilota.. Jag skulle alltså hålla den som en mcdowelli, men som Daniel81 säger väldigt knepigt när det är blandningar att veta vilket klimat dom ska ha.

Men som sagt allt beror på hur många procent av vilken art dom är mixade med osv. Ingen enkel fråga.


190
13
hambergaren:

okej tack!

Jaa det är väldigt svårt att veta tycker jag.
jag vet inte hur många procent det är av varje, men som jag förstår är att det ska vara spilota spilota och mcdowelli blandning i. Men jag tycker inte jag ser så mycket spilota spilota i mönstrena dock. Kanske är det mer rutpyton i då.

 

Men det verkar som det blandas väldigt fritt mellan de olika underarterna av Morelia spilota, så tycker det borde finnas mer kunskap om hur dem är, och som det här med diamantpython syndromet.


142
5
JulefridHosOnkel:

Har någon lust att förklara för mig som inte vet något vad DPS ens är? :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild