Odling av syrsor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

225
4
ia_:

Nu har även jag vart och inhandlat den tilltänkta försörjningen av mat för framtiden.

En starkoloni på ca 40 syrsor i blandade storlekar. Vart ökensyrsor istället för standard ängssyrsor, då de enligt utsago inte skall låta. Det vore ju trevligt. :)

Så nu har jag stått här och blandat syrsfoder så jag fått mjölksyra i armen. Men däremot så räcker ju en blandning nästan hur länge som helst! :) Och jag gör gärna det en gång extra, så syrsorna blir så fulla med näring det går.

Så får man väl se om det blir några nyfmfer franöver eller inte!


223
6
Susanne:

Ökensyrsor. Dom är säkert goda och så, men ack så snabba. Jag har svårt att hantera dem och jag vill inte släppa in dem lösa i buren. Suck. Jag föredrar svart fältsyrsa,  den tycker jag håller sig lite lugnare. skratt 

Lycka till med odlingen! :)


225
4
ia_:

Jo, de hoppar som galningar!

Har faktiskt inte riktigt utarbetat en strategi än för hur jag skall göra med matningen så småningom... Jag som dessutom har promlen med att ta syrsorna med fingrarna... Haha! Känns som att jag får jobba på det...! ;)


223
6
Susanne:

Aldrig att jag tar i varken syrsor, kackerlackor eller zophobas. Jag använder fodertång.. Tack och lov för den! skratt


91
8
Saraldor:

oxå ganska nyfiken på hur det kommer att gå med odlingen


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Berätta gärna hur det går.
Vill gärna veta om de faktiskt inte låter.
Jag köpte ett par ökensyrsor för några år sedan som inte skulle låta, men de lät rätt så rejält ändå. Även om de kanske var lite tystare än de vanliga syrsorna.

Blir ju helt klart billigare att föda upp själv. Speciellt om man behöver i olika storlekar.


121
95
Kega:

Jag odlar just nu svarta fältsyrsor med bra framgång. Har nu 200+ som ligger runt centimetern i storlek och ett gäng nykläckta små pinnar. 

Har provat föda upp ökensyrsor också men jag upplevde det svårare att få äggen att kläckas, dom verkar kräva högre tempratur. 

Nackdelen med svarta är ju dock att dom spelar så **** högt. Därför matar jag bort dom adulta rätt ofta. :P


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Kega, lät dina vuxna ökensyrsor något överhuvudtaget?


225
4
ia_:

Jag bangade på syrsorna och gick tillbaka till att ha dubia hemma och inhandla syrsor vid varje tillfälle istället.
Ökensyrsorna hoppande ju så in i vassen!

Ang högre temperatur i odlingar: Jag ställer lådan i skåpet under terrat. Värmeslingan i terrat gör att temperaturen blir hög även i insektslådan. :)
Funkade bra på dubias tidigare. Den lådan man ville få ungar i stod i det skåpet, och de man ville "förvara" stod i ett annat. Sen var det bara att byta emellan beroende på vart man ville att nymferna skulle ploppa upp. :)


121
95
Kega:

Ja öknesyrsor spelar också, inte alls lika högt men dom hörs. Dom är väldigt livliga av sig och hoppar riktigt högt också, har haft ett antal på rymmen här hemma.

Jag hade 100+ adula fältsyrsor hemma under en tid, det hördes ut i trapphuset! Min sambo var väldigt nära att strypa mig ;)

Föder upp syrsor mest för att ödlorna ska få lite variation, har 3 arter med kackerlackor som huvudföda till mina djur. Luktfria och framför allt tysta! :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild