Kokosmatta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

11
0
kaptenks:

Hej!

Håller på att sätta upp mitt första terrarium, och då bygger jag även min egna bakgrund.
Det jag egentligen undrar är vad finns det för olika växter på frö som går att plantera på en sådan matta? Samt vart kan man köpa dessa?
Vet att det finns färdig planterade men de hade helt fel mått...

Har mossa som jag skall få till att växa på dem, men vill ha något mer.
Alla tips är välkommna.


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

en Ficus pumila är ju en markväxt som klättrar lite snyggt upp på bakgrunden, sen finns det ju mängder med orkideer som du kan fästa upp och den kommer så småningom växa fast och även epifytiska bromerlior finns ju men det är ju inte frön du sätter i den utan du köper en färdig växt som får växa fast då.

men om du använder mossa från dusk så kommer det mer än bara mossa, det gjorde det iaf i mitt epiweb terrarium


9
0
Vargsyster:

Vart kan man hitta kokosmatta? Kommer bara till mattbutiker när jag söker på google och inga av butikens leverantörer verkar ha det inne :/


268
19
Iguania:

En sak att tänka på är bara att av någon anledning så har växters rötter svårt att växa in i kokosmattorna, har för mig att det har något med limmet(?) som binder ihop allt. Mossa ska också ha det väldigt fuktigt iaf i början och min kokosmatta iallafall är väldigt dålig på att suga åt sig vatten så jag är osäker på hur det kommer gå. Men som tenebrosa sa, F. pumilia kan vara en snygg täckare som dessutom växer snanbt och explosivt.

 

Vargsyster, Herpers Choise i Uppsala brukar ha det inne till ett ganska bra pris.


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:

Hornbach har identisk matta till bråkdelen av priset i Zooaffärer.


9
0
Vargsyster:

Åh, då måste jag kika där :)

 

Hur fäster jag dem lättast i ett terrarium? Tänkte använda som bakgrund och låta klätterväxterna få fäste där.


268
19
Iguania:

Glassilikon använde jag, det ska vara utan antimögel men man kan ju alltid kolla på innehållsförteckningen för säkerhets skull. Se också till att det får vädra ut ordentligt först innan djuren kommer in, ättikshärdande silikon luktar rätt så starkt.


9
0
Vargsyster:

Ja, jo jag vet att det luktar rätt illa då jag använder det till akvarier, men visste inte om kokosmattan skulle fästa eller inte.

 

Ska kolla både Hornbach och Herpers :) Tack för alla tips!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild