Paroedura picta

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

67
3
donnie87:

Hej!

Jag har ganska nyligen införskaffat tre stycken Paroedura picta. Tre små söta små krabater. Jag har en groda sedan tidigare och grodor vet jag att man inte ska hantera mer än absolut nödvändigt... Hur är det med ödlor? Är det okej att plocka upp dessa, eller ska man helst låta dem vara i sitt terrarium, precis som med grodan? De verkar vara ganska oskygga av sig och det vore kul om man kunde få dem "tama", om det nu är okej att göra det?


47
9
linusekholm:

Nej! Jag har själv en och han blir väldigt rädd och stressaF så fort jag nuddar honom. Men om man vänjer dom så kan det gå!


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Deras hud är ju inte lika känsliga som amfibiers. Men hantera dom ändå med måtta. Det är alltid svårt att se om ödlorna blir stressade utav hanteringen.
Du kan kanske få dem tillräckligt "tama" för att kunna hantera dom utan att de sticker iväg, eller i bästa fall att de vågar komma fram till din hand självmant. Vissa arter går inte hantera alls, och jag har inte haft just P.picta själv så kan inte utala mig om dessa. Men enligt dig är de ju relativt oskygga.

I regel så är det rätt sunt att låta de vara i deras terrarium, och enbart hantera dom emellanåt för att t.ex. göra en snabb hälsokontroll.


67
3
donnie87:

Alright, då ska jag inte stressa dom mer än absolut nödvändigt då :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild