Kvalster hos blåtungad skink

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Nu har något rejält trist hänt hos mig. Kvalster.
Jag märkte av små prickar som krypte omkring på min nordliga blåtungade skink (Tiliqua scincoides intermedia).

Jag har varit hos veterinär och fått honom undersökt och ett konstaterande att det är blodsugande kvalster. Tanken var att jag först skulle få Ivermectin utskrivet, men detta kunde tydligen vara skadligt för skinkar.
"Ivermectin, however, has been known to cause neurological signs in some species, and it can cross the blood-brain barrier in chelonians and skinks"

Jag fick istället tipset om att använda Exspot för små hundar och kattungar vilket skulle finnas receptfritt på apoteket. Apoteket säger dock att de enbart har Exspot för hundar från 5kg-15kg och att det absolut inte får användas på katter.

Jag ska tillbaka till veterinären för att få ordning på det hela, men det skulle vara bra att höra ifrån er ifall ni har några förslag på vad jag bör göra. Fungerar det bra att smörja in ödlan i matolja för att täppa igen och kväva de kvalster som sitter på honom?

Det hade förmodligen spridit sig till min halsbandsleguan också, eftersom han hade lite på sig, men har gett honom ett par bad med vatten och olja, och han har fått gått i en petbox så har inte sett några kvalster på honom sedan dess.

Jag har haft honom väldigt länge, och har inte märkt av något tidigare alls, så jag vet inte om det legat latent väldigt länge, eller om jag fått in det på något annat sätt.

Har även beställt "Reptix first aid" av pwss.se, men de hade inte inne på lager just nu.

Kom gärna med alla tips ni kan ge.


1662
779
fluffis:

Nej vad tråkigt!

Jag tänkte samma sak att du har haft skinken länge så smittan måste ha kommit in till dig med något annat djur.

Jag har läst flera gånger att dessa kvalster har en livscykel på 40 dagar och under den här fasen är de ägg under en tid och då ser man inte dem, men du har ju haft ödlan i mer än 40 dagar så det borde varit något annat djur som dragit in det.

Jag tror att Ivermectin är ersatt med Ivomec numera men att det är/har varit samma sak.

Till orm blev jag rekommenderad Frontline som finns i en pumpflaska, www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=111365, och då skulle man spraya det på en trasa och låta ormen kräla igenom. Det ska vara ganska starkt så om din skink är känslig så kanske du inte ska göra det.

Det är inte ofta jag hört talas om kvalster hos ödlor, det brukar mest vara ormar som blir drabbade, men det tycker jag bevisar att det är lika viktigt att ha ödlor i karantän när man skaffar dem.

Det man brukar rekommendera om man fått in kvalster i hemmet är att skilja de drabbade djuren från de andra. Flytta dem till ett annat rum, tvätta händerna när man varit hos djuren och även alla tillbehör, typ pincetter och liknande. Man vill inte ha kvalster på fler djur än nödvändigt.

Oj, det känns som om jag har skrivit som en moraltant nu, det tänkte jag inte på först :)

Hoppas det löser sig med behandling Anders!

 


Medlem i DHF
63
126
griseus:

testa med "Hypoaspis miles" Rovkvalster går att beställa från - 

042-161870

måndag till fredag 7.30-18.00

 

Lindesro AB

Reslöv Lindesro

241 72 Marieholm

 

Knut Påls väg 5

256 69 Helsingborg

(Mäster Gröns hus på Långeberga industriområde)

 

predator(at)lindesro.se

Byt (at) mot @ i e-postadresserna

 

www.lindesro.se

funkar i en jord fuktig miljö men inte i steril miljö tex med tidnings papper. värt ett försök. mvh /Erik


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Ja, det är verkligen skittrist.

Jag har inte sett någonting alls på mina senaste ödlor som jag skaffade strax efter expo syd, så jag tycker det är lite konstigt. Kan det vara så extremt att de lyckats komma med tillbehör eller foderdjur?

Enbart spekulationer, men jag tror att skinkens fjäll gör det lättare för kvalster att sätta sig då de kan krypa in under fjällen. (Fjällen är väl mer lik ormars fjäll) Hos halsbandsleguanen däremot såg jag de bara sitta ovanpå och efter ett bad var allt borta som sagt.

Har redan flyttat halsbandsleguanen, så den får vara i en ren petbox i sovrummet så länge. Får införskaffa en liten större hammarplastlåda som skinken kan få vara i ett tag.

Frontline kanske skulle kunna vara något. Jag kan ju använda något relativt starkt till att göra rent terrariet åtminstone. Skulle ju egentligen kunna använda Ivomec/Ivermectin också, så länge jag inte använder det på skinken.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

griseus, tackar så mycket för tipset.
Det är ju något man kanske skulle kunna använda sig i sista steget då, efter att man gjort rent terrariet och återintroducerat ödlorna igen. Just de arterna jag har vill dock inte ha det så fuktigt men hade väl funkat i fuktlådan isåfall.


Medlem i SHF
4004
5038
Jonas_:

www.djurklinikenroslagstull.se/artiklar-om-reptiler/ormkvalster

Vill du anders ha telefonnummer till kunnig veterinär kontakta mig på pm. Annars tycker jag det kommit in bra tips i tråden. Frontline har jag också blivit rekommenderad, men som fluffis säger kan det vara skadligt för våra reptiler vid höga doser, var försiktig och stort lycka till!

Mvh Jonas


9
3
Spiderguy:

För mig har Barnängens barnolja fungerat klockrent varje gång jag har haft blodsugande kvalster på nåt djur. Man smörjer in djuret/djuren var tredje dag under en period av två till tre veckor. Det tar kvalstren i alla stadier även äggen.


229
124
CJBReptiles:

Några tips som hjälper dig bli av med kvalster den lagliga vägen:

1: Släng allt bottenmaterial då kvalster lägger sina ägg där.

2:Bada din reptil dagligen i ca 45 min i en hammarplastlåda eller liknande. Och häll i en droppe diskmedel i vattnet då det bryter ytspänningen. Du måste bryta ytspänningen så att vattnet tränger in under fjällen. Annars drunknar kvalstren inte.

3: Alla djur måste behandlas. Jag har för mig att kvalster kan röra sig två meter i timmen så de sprider sig väldigt fort.

4: Bara för att du inte sett några kvalster på några veckor så betyder det inte att dem är borta. Ofta sitter dem runt kloaken och runt ögonen(mellan själva ögat och skinnet) där du inte ser dem.

5: Behandla under 90 dagar

6: Vissa stadier av deras livscykel är blodsugande, andra inte. Därför kanske du inte ser några på ett tag och sen finns dem där helt plötsligt igen.

7: Håll alla djur i plastlådor med endast tidningspapper och vattenskål. Varje dag rengör du vattenskålen och byter tidningspappret. Och släng det direkt i soptunnan och inte i sopkorgen under diskbänken så att dem inte sprider sig ytterliggare.

Vill du däremot behandla mot kvalster den olagliga men säkraste vägen så köper du mafustrips innehållande dichlorvos och hänger in i terrariumen. Då slipper du slänga bottenmaterial och alla kvalsterstadier dör fort. Då har du kakan inne 2-3 dagar och sen tar du ut den en dag. Repetera i max 90 dagar. Dock så är det ett kraftigt gift och människor bör ej vara i samma rum längre perioder. Har du otur så kan dina reptiler dö under behandlingen eller ett tag efteråt.

Sist jag fick kvalster så köpte jag stora barkbitar från ett reptilföretag som nog alla känner till. De är väldigt enkelt att få om man är dålig med karantän. Även tillbehör bör hållas i karantän. En vattenskål behöver du ju självklart inte ha i karantän då det räcker med att diska den. Jag kör alla plastväxter och liknande i ett bad med diskmedel i ett dygn.

Gör det den lagliga vägen.

Mvh Carl Johan


268
19
Iguania:

Själv använde jag Exner, ett ohyresmedel för hundar, katter som enligt beskrivningen också ska vara helt giftfritt och kväver kvalstren liksom matolja. Fungerade bra och jag har inte fått tillbaka några kvalster. Det är ganska lätt att få med det, speciellt från mässor och reptilföretag där det vistas mycket folk och djur som kan föra med sig det. Själv kör jag all köpt inredning i ugnen på 200-250 grader i cirka en halvtimme och när jag kommer hem från butik både duschar jag och slänger kläderna i tvätten, allt för att vara på säkra sidan. Kvalsterna är ganska lätta att hitta på halsbandsleguanen då ,som du säger, fjällen på ryggen är ganska små ch sitter tätt men de minsta kvalsterna kommer in även där. Vid ögon, kloak, ben och de större fjällen på magen hittade jag ganska många kvalster och även i "kinderna" hittade jag ganska stora samlingar.


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Tänkte ge er en liten uppdatering på hur det hela har gått.

Idag fick jag Exner och Reptix first aid som jag beställt.
Har sprayat igenom hela terrariet med Exner. Båda ödlorna bor i hammarplastlådor, och kommer väl få gå i dessa ett tag till. Har dom åtskilda med, så att de inte smittar varandra. Halsbandsleguanen har inte haft några kvalster sen han badades med olja vilket var för 3 veckor sedan.
Skinken hade betydligt fler kvalster, och de kryper lite lättare in mellan fjällen. Har inte sett några levande kvalster sedan oljebaden, utan bara en massa som trillat av och legat döda i plastlådan. 

Ska fortsätta behandla tills allt är borta, och man förhoppningsvis kan vara säker på att alla kvalster och ägg är döda.

All inredning är tvättad och får ligga på balkongen tills att ödlorna ska in i deras terrarium igen.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild