Nu har något rejält trist hänt hos mig. Kvalster.
Jag märkte av små prickar som krypte omkring på min nordliga blåtungade skink (Tiliqua scincoides intermedia).
Jag har varit hos veterinär och fått honom undersökt och ett konstaterande att det är blodsugande kvalster. Tanken var att jag först skulle få Ivermectin utskrivet, men detta kunde tydligen vara skadligt för skinkar.
"Ivermectin, however, has been known to cause neurological signs in some species, and it can cross the blood-brain barrier in chelonians and skinks"
Jag fick istället tipset om att använda Exspot för små hundar och kattungar vilket skulle finnas receptfritt på apoteket. Apoteket säger dock att de enbart har Exspot för hundar från 5kg-15kg och att det absolut inte får användas på katter.
Jag ska tillbaka till veterinären för att få ordning på det hela, men det skulle vara bra att höra ifrån er ifall ni har några förslag på vad jag bör göra. Fungerar det bra att smörja in ödlan i matolja för att täppa igen och kväva de kvalster som sitter på honom?
Det hade förmodligen spridit sig till min halsbandsleguan också, eftersom han hade lite på sig, men har gett honom ett par bad med vatten och olja, och han har fått gått i en petbox så har inte sett några kvalster på honom sedan dess.
.jpg)
Jag har haft honom väldigt länge, och har inte märkt av något tidigare alls, så jag vet inte om det legat latent väldigt länge, eller om jag fått in det på något annat sätt.
Har även beställt "Reptix first aid" av pwss.se, men de hade inte inne på lager just nu.
Kom gärna med alla tips ni kan ge.