vilken klarlack för att klarlacka i ett terrarium

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

160
91
turboadde:

Hej

 

Vilken klarlack brukar ni använda i terrarium? Och hur länge brukar ni vänta innan ni sätter i djuret efter lackning med respektive lack? Får ju gärna va så billig som möjligt ;)

 

Mvh Andreas


48
41
Nick:

Jag använde Båtlack från Biltema. Verkar fungera bra! Lät det torka och ventilera under 4 veckor innan jag stoppade in ormarna. Nu känns ingen doft alls. Det tog nästan 3 veckor innan lackdoften var borta.

Men du kanske efterfrågar ren klarlack :/


50
10
Malawi:

Jag har använt epotex akvarielack. Det luktar typ ingenting och efter det har torkat en vecka kan man sätta in djuren :) 


160
91
turboadde:

Vad menar du med ren klarlack? e biltemas färgad?

Men det är precis sånna erfarenheter jag vill åt. Vill ju helst att det ska kosta som biltema men färdig på en vecka hehe.

 

Jag har tittat lite på epotex men det verkar så sjukt dyrt. stog att det var 0.5kg till 1kvm. 


50
10
Malawi:

Tänk på att det är 1kvm färdig yta, 2 lager lack med andra ord och inte 1 lager bara.

Lackade 3 terrarium samtdigt i lägenheten och behövde inte alls vädra eller något. Ska du lacka med båtlack så är det bäst att göra det ute eller i garage tror jag..


197
14
SibiriskTiger:

Båtlack funkar utmärkt och är mycket fukttåligt om man har tid att låta det vädra ur ordentligt några veckor. Inte att rekommendera att lacka med inomhus heller.

Epotex är dyrt, men är avsett just för terrarium och akvarium och innehåller inga gifter.

Jag har i mina senaste byggen använt Fernissalack från Biltema. Jag tycker det funkar bra om man inte ska ha JÄTTE fuktigt i terrariet. Luktar sådär och vädrar ur på ca en vecka om det står inomhus.

Hörde senast att det var en som använt Billack på sprayflaska. Fungerade tydligen jättebra och var mycket fukttåligt. Dock luktar det också väldigt mycket innan det torkat.


160
91
turboadde:

Någon som har prövat använda SikaTop seal-107 istället för klarlack i terrariumet? 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild