Dvalnings dags?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

109
25
Dark_Shadow:

Majsormarna är väldigt tröga. Ligger på exakt samma ställe i dagar och gräver hejvilt då de inte ligger stilla. De är fortfarande helt ointresserade av mat heller.

Kan det vara så att de känner at det är dags att gå i dvala?


316
283
panterophis:

hur länge har du haft dem? när åt de senast? har du bild på dem?


Medlem i SHF
4002
5031
Jonas_:

lite info panter :)

www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1547&p=3

Tyvärr kan jag inte ge några bra råd vad gäller snokar och dvalning.


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:

Mycket troligt att det är så.

 


109
25
Dark_Shadow:

panterophis  har haft dem i 1 månad, 2 år gamla åt senast hos sin förra ägare

gamalt foto


109
25
Dark_Shadow:

Nu har de inte ätit på nästan en månad och jag har börjat överväga att prova dvala dem. Hur gör ni när ni dvalar. Hurt kallt bör det vara och tror ni det går att dvala i en matkällare? Samt hur snabbt/långsamt bör jag ta det.


1662
778
fluffis:

Jag tycker det står ganska bra beskrivet i faktabladet för majsormar även om jag inte gör riktigt likadant själv. Kolla temperaturen i matkällaren först. Man vill ha någotsånär jämn temperatur så frågan är om temperaturen kommer att hållas hyfsat konstant under tiden ormarna är där.

Själv har jag turen att ha ett isolerat förråd där jag har satt in ett element och en termostat för att hålla en bra och jämn temperatur.


36
8
mmillann:

En undernärd eller väldigt smal orm som inte ätit på länge samt en som kan vara sjuk ska man ALDRIG dvala, dom kan faktiskt dö om temperaturen e fel eller om dom e för svaga, av att dom inte ätit på länge.


1662
778
fluffis:

Ormarna på bilden ser välnärda ut så det ska inte vara någon fara med dem men jag håller med om att man inte ska dvala ormar som är sjuka.


36
8
mmillann:

Det är ju bilden från förra ägarna, lägg upp en bild hur dom ser ut nu istället? Vi vet ju inte om dom e smalare nu eller ungefär detsamma...

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild