skicka ödlor med flyg?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

266
18
Jazen:

Har blivit erbjuden ett par ödlor från tyskland där uppfödaren kan skicka med Express Tierversand direkt hem till mig, han har gjort detta förut och säger att det är säkert.

 

Jag har ingen erfarenhet alls med att ta emot/skicka ödlor mellan två länder i flyg =)

Nån som har lite mer erfarenhet ?


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Kolla upp så att det inte är något bluff-företag först och främst. Är det förskottsbetalning från dig så är det ju lätt att bli lurad.
Känns som det kan vara smidigare om man löser så att någon tar med det från Hamm kanske, och det skulle kanske kännas säkrare.

Jag har själv aldrig köpt djur utomlands och fått det skickat, så kanske finns andra som kan ge dig lite tips med vad du bör tänka på.


266
18
Jazen:

Ja han har skickat djur förr till norge och österrike utan några problem, skickar givetvis djuren med värmepåsar.

 

Allt jag vet är att det är en privatperson, han köpte djuren i hamm men är tvungen att sälja dom pga att han behöver pengar till nått projekt och har inte tid att se efter dom så mycket som han bör.

 

Nån förskottsbetalning är inte o tänka på just nu då jag knappast skickar tusenlappar till random folk i tyskland =)


Medlem i DHF
1082
774
Westman:

inget jag skulle gjort iaf

är ju fortfarande förbjudet att skicka djur i Sverige.

 


160
91
turboadde:

Det funkar säkert utan problem. Men jag tror inte att lagen e på din sida när det gäller att skicka djur med post.

Men dom flesta djur skickas ju med flyg till sverige så de e inget omöjligt men det gäller att göra det rätt.


266
18
Jazen:

Hur menar du med att lagen inte är på min sida =) ?

 

Han har skickat förr inom EU, både lagen o djuren mådde bra.

Betalning skulle ske 30% innan och 70% när djuren är framme hos mig.

Djuren är CB och har papper från uppfödaren,alla tår i sin ordning, ser friska ut av det man kan se på bild.


234
49
costanza:

Blev erbjuden en art jag sökte av flera personer från hela europa, efter att ha kollat upp "säljarna" närmare visade det sig vara bedragare, men din säljare kan ju vara seriös o äkta såklart. Sedan är det olika regler gällande transport av djur i europa, i danmark kan man få djur levererade till sin dörr från tyska företag som MS reptilien, men dom erbjuder inte leverans till sverige.


266
18
Jazen:

alright.

Ja det är själva hämtningen på arlanda jag är fundersam över, ska djuret besiktigas? kollas? verkar vara komplicerad procedur


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Det finns en tidigare tråd med liknande frågor, hillmans här på forumet berättar hur de fick en C.cornuta skickad ifrån Österrike:
www.terrariedjur.se/?page=forum&thread=1010&p=2


1662
779
fluffis:

Jazen:

Om djuret skickas från Tyskland så bör det inte vara mer komplicerat med införsel än vad det är från andra EU-länder eller om man åker ner till mässan i Hamm och hämtar djur. Dvs utan importtillstånd får man föra in max 5 djur i Sverige. Om tullen frågar så ska du kunna bevisa att djuret/djuren är fångenskapsuppfödda (uppfödarintyg+kvitto) och ha kontaktuppgifter till säljaren. Någon besiktning eller andra procedurer ska inte behövas eftersom djuret kommer från EU-land. Som jag förstår det ska det inte vara några problem med att få ödlorna flugna till en flygplats i Sverige men inom Sverige är det inte lagligt eftersom vi har speciella regler om transport.

Personligen hade jag nog försökt åka ner till Hamm till decembermässan och hämtat upp djuren där så att man hade fått dem direkt i handen och kunnat ha koll på dem hela vägen hem :)

<Lite senare>:
Jag har läst tråden där hillmans fick en ödla skickad till Sverige och där står det om veterinärbesiktning. Frågan är om veterinärbesiktningen behövdes eftersom ödlan är CITES-listad eller för att ödlan transporterades utan ägare eller något sånt?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild