shibbyqt skrev:
Det är 150x60x60. Ja tempen kanske är hyfsad på solplatsen ändå. Men jag får inte riktigt till den svala sidan. Den ligger på en stabila 28 grader ungefär.
Ja många dagaktiva agamer klarar höga temperaturer på solplatsen (och gillar det såklart). Sålänge möjlighet att svalka sig finns : )
Du kan inte utöka ventilationen på svala sidan? Det är en av flera lösningar. En annan är att byta ut värmelampan mot en med mindre watt, problemet då är ju att även solplatsen blir aningen kallare..
En annan lösning kanske kan vara att sätta i en betydligt svagare värmelampa (40-50 w kanske) och ha värmeslinga eller matta under en tredjedel eller fjärdedel av terrariet på varma sidan?
Går det att flytta värmelampan ännu längre bort från "kalla" sidan?
Jag personligen skulle velat haft kalla sidan på 20-22 uppemot tempen du har i dagsläget. Men det är bara en åsikt av säkert många runt om på internet : )
Ska förtydliga en sak också. Värme på uppemot 40 grader bör endast vara på en relativt begränsad yta. På själva solplatsen precis under lampan. Om man ser på ett terrarium enkelt med en varm sida och en kall så ska ju inte hela varma sidan vara lika varm som själva solplatsen. Solplatsen kan vara många saker men gärna en liten bit upp, exempelvis en rot, en större gren eller det kanske bästa av allt en stor platt sten eller flertalet stenar. Stenar som värms upp dagtid genererar även värme på kvällen/natten.
Hoppas du får till det. Efter många år med ormar så saknar jag både skäggagamer och varaner, väldigt mycket personlighet i dessa ödlor : )