Val av ödla?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

158
19
Johanon:

Jag är inte så jätte insatt när det gäller ödlor.

Och nu har jag en vän som är intresserad av att skaffa ödla, så jag tänkte höramed er om ni kan komma med förslag på olika ödlor.

Min väns önskemål är gärna att det är en lite mer åt regnskogslevande ödla (men nog inget måste)
Inte allt för stor ödla, gärna en som klarar sig på vegetarisk kost eller iaf mestadels.

Tack på förhand

 


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Kul att din vän funderar på att skaffa ödla.
Det finns mängder med regnskogslevande ödlor, dock så är det inte många vad jag vet som äter vegetarisk kost bortsett från den gröna leguanen som går bort då den är väldigt stor och ingen jättebra nybörjarödla.

Det finns en del olika geckos, t.ex. daggeckos som kanske passar. De äter självfallet insekter, men man kan även ge dem fruktpuréer samt en pulverblandning som man blandar ihop med vatten.

Daggeckos är väldigt ömtåliga dock, så det är ju inga ödlor man hanterar. (Vet att många nybörjare är lite rädda för att skaffa snabba ohanterliga ödlor som förstaödlor.)

Ögonfransgeckos är ju väldigt populära, och äter insekter och pulverblandning de med. De är dock nattaktiva till skillnad från daggeckos, men oftast betydligt lättare att hantera.


424
32
samthe0ne:

Inte förvånande så röstar jag också på ögonfransgecko. Jag fick själv tips om den som första-ödla och har fastnat totalt för den

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild