Terrarium av hammarplastlådor och dyl.?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

164
35
anders890:

Tänkte införskaffa/bygga tillfälliga terrarium till mina ödlor, tänkte göra det av typ hammarplastlådor eller förvaringslådor från tex IKEA.

Är det någon här som har tips eller ev. länk till en sida som visar hur man enklast "bygger" ventilationen i lådorna, tänkte först borra en massa hål i locket som jag har gjort till min B.dubia odling, men har sett att man kan göra egna ventilationshål av "nät" och liknande?

/Anders


264
125
Bildpunkt:

Jag tycker det är meckigt att göra ventilation av nät.
Själv föredrar jag att borra hål. Använder en tandläkarborr och gör jättemånga små hål istället :)


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:

Lödkolv är smidigt att göra hål med.


Medlem i SHF
4001
5024
Jonas_:

Jag borrar upp hål i mina hammarplast-lådor.


1661
777
fluffis:

Jag borrar också hål. Det brukar bli bäst om man har en träkloss på andra sidan plasten när man borrar. På kortsidorna borrar jag så att det blir lagom luftgenomströmning. Eftersom jag har ormar i mina lådor så vill jag inte att det ska gå ut onödig värme eller fukt ur taket. Men fråga mig inte hur man borrar ventilationshål på en rak snygg rad för det är en helt annan femma :D


264
125
Bildpunkt:

Linjal och spritpenna använder jag för att få raka linjer på hålen :)


Medlem i DHF
875
307
tenebrosa:

lödkolv som nämt innan är jävligt smidigt, går snabbare än att borra och du slipper ta risken att lådan spricker om det är en skör plast i lådan 


305
147
HenkePetersson:

Jag skulle använda en borr eller som någon skrev lödklov för att göra ventilationen, att mixtra med ventilage galler eller ventiler på en plast box är inte att föredra då man får använda speciellt silicon för att det ska fastna på plasten som har någon form av ytlegering i alla fall om det rör sig om hammarplast, sen så får man vänta ett bra tag innan man kan släppa ner djur i lådan.. nej då är det både enklare och bättre att borra.

ddr:

Hålsåg och smälta fast nät


164
35
anders890:

Ok, tack för tipsen! Är hammarplastlådorna tåliga när det gäller värme?

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild