Matning

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1663
779
fluffis:

Hej Dark_Shadow!

Grattis till ormköpet! :)

Hur länge har du haft ormarna? Bor de i samma terrarium som hos förra ägaren eller har de fått nytt när de flyttade till dig?

Ska du mata ormarna utanför terrariet så rekommenderar jag att lägga dem i en låda. Att lägga dem på golvet där det ofta drar kallt är ingen bra idé. Drag ska man undvika. Jag tycker också att det är bäst och enklast att ha ormarna en och en. Speciellt om de är unga (typ under tre år).

Du har redan fått en del bra tips. Det kan också vara bra att veta att majsormar härstammar från en del av USA där det kan bli rätt kallt på vintern. Då går de i dvala/vintervila och äter inte. Reaktionen från ormarna att inte vilja äta just vid denna årstid kan bero på att de tycker det börjar bli vinter helt enkelt.

Ha is i magen och stressa inte är mitt bästa tips. Ormarna ser ut att vara i bra hull så det går ingen nöd på dem :) Lycka till!


109
25
Dark_Shadow:

Jag köpte ormarna + terrarium som i ett paket av ägaren. Enligt henne så har dem bott i terrariet hela livet tillsammans. Har haft dem sedan den 9 Oktober.


142
5
JulefridHosOnkel:

Det har ju givetvis rätt i Jonas_, men jag tycker att du borde köpa ett till terrarie till och ha dom separat, ormarna mår ju såklart bäst om man simulerar deras naturliga miljö så gott det går, alltså stora ytor och mat direkt i terrarierna mm... Ormarna är ju via evolutionen skapade för sina ändamål, precis som allt annat på jorden, och det är nog inget vi människor kan ändra på genom att låta en del av ormarna växa upp i fångenskap. Men tills du har fått hem en ny burk, så kör något knep som nämns här sålänge bara. Det finns folk här som har haft ormar i åratal längre än vad jag har, men 1 solklar sak har jag lärt mig under min tid, och det är att tålamod är den bästa egenskapen du kan besitta när du håller på med dessa djur. Finns väl dock undantag, såsom tvångsmatning osv... 


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Många ormarter går finfint att ha flera individer i samma terrarier, bara det är inrett med många gömställen och tillräckligt stort så ser jag inga problem alls i att fortsätta ha de ihop.

 


478
592
Rottenroth:

Man kan säga vad man tycker och tänker om detta men faktum är att det finns inget rätt/fel sätt att göra detta på.

Man kan dra resonemanget att det inte finns någon haklapps skyddare i det vilda som lägger dem i plastlådor.

Sen kan man dra det argumentet att det alltid finns en risk för att de ska hända något, det gör det med allt i livet, känner man att det inte är värt det eller att det inte finns något att oroa sig för så go ahead!

Jag tycker personligen att det beror på vilka typer av ormar man har, mina mcdowelli matar jag inte i samma pga att dem har slagit emot varandra tidigare och den risken eliminerar jag gärna.

Bottenmaterial oroar jag mig inte för mycket över, ser bara till att det inte finns stora/vassa bitar i närheten av dem när dem ska äta.

 

Ta ut för att "vänja" dem tycker jag inte håller, det är individuellt per orm i mitt tycke.


142
5
JulefridHosOnkel:

Word, måste man "vänja in" ormen vid hantering innebär det troligtvis väldigt mycket stress och rädsla för ormen att gå igenom den processen, och stress och liknande vet vi nog alla att det kan vara en väldig pina att uppleva. Varför ska man utsätta ormen för det i onödan, för att man själv vill "känna och klämma" lite? Det är en annan sak om man MÅSTE hantera ormen p.g.a hälsoskäl och liknande, men ska man låta ormen lida för sitt eget lilla nöjes skull så, ja, det säger ju sig självt egentligen. Finns ju hundar och katter osv. för social kontakt på den graden... 


478
592
Rottenroth:

Spiggen : Håller med där, ska man kela/tämja djur så kan man skaffa katt och hund istället! :P


66
14
curow:

Är det bara jag som tycker ormarna ser väldigt trinda ut? Fick du veta vad det var för kön på dom?


109
25
Dark_Shadow:

curow

Nepp, hon visste inte


109
25
Dark_Shadow:

Ville inte äta idag heller :/

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild