Alligatorsköldpadda, tips?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

13
1
Junkdigger91:

Hej, har funderingar på att skaffa en alligatorsköldpadda. Någon som har erfarenhet utav dom och har tips på vad man ska tänka på innan man skaffar en sådan eller tips på sida med information. Har försökt hitta info på nätet men tyckte det var svårt att hitta om specifikt alligatorsköldpadda.

Mvh :)


64
41
Hymenopus:

Här finns lite grundläggande info: www.austinsturtlepage.com/Care/cs-allisnapper.htm


Huvudsaken är väl att man har plats eftersom de blir enormt stora. Tråkigt nog verkar det finnas en del som köper dem som små på mässor för att de tycker de ser fräcka ut, för att senare bli tvugna att skänka dem till djurparker och dylikt när de blir för stora och aggressiva.


268
19
Iguania:

lmgtfy.com/?q=chelydra+serpentina+care+sheet


Medlem i GHF
635
410
Jimmy:

Macrochelys temminckii är vetenskapliga namnet på Alligatorsnapper.


De kan bli 80 cm över skalet, och väga över 100 kg i fångenskap. Alltså inget för en novis.


268
19
Iguania:

Helt rätt. Jag såg nog bara snapper och tänkte mig inte för. Dock så är väl Chelydra serpentina ssp. mer lämpliga (läs mer) att ha om man är ny, vilket jag antar att ts är eftersom det knappast finns lite råd och skötselråd om man söker på de vetenskapliga namnen och letar efter engelska sidor.


13
1
Junkdigger91:

är inte helt ny på det, anledningen till att jag frågar är för att jag har grymt svårt att läsa engelskan och därför inte läst på de sidorna. är medveten om deras storlek och att det är en ganska aggresiv sköldpadda och av den anledning blir det inte att jag köper förens jag har ordnat med platts och har den kunskap jag behöver för att ha en men intresset finns och jag ska skaffa en senare men som sagt inte förens jag är klar med terrarium och läst på mer :)


424
32
samthe0ne:

Kan egentligen inte mer än det som har visats på olika naturprogramm om alligator snapp sköldpadda, men blir det inte mer ett akvarie som de ska ha med tanke på att de leker undervattentanks typ 70% av sin tid? bara en liten nyfiken fråga...


Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:

samtheOne det stämmer, dom lever i vatten & ska därför hållas i att akvarium. Jag har endast sett små exemplar med det egna ögat, dom växer ju oerhört långsamt :)

Sen är det en bra ide att skaffa en rejäl! akvariepump/filter då dom skitar ner akvariet väldigt mycket! Men tanke på vattenvolymen sköldpaddan kräver kanske man skulle kunna använda någon större pump avsedd för utomhusdammar eller liknande.

Ska du ha bra info så hänvisas du tyvärr till dom engelska sidorna, finns ju bra översättningsprogram.


456
200
isdrake:

När det rör sig om en skölpadda som kommer att väga 80-100kg och har en fruktansvärd kraft i käkarna är nog engelskan ditt sista problem. :) 


Medlem i SHF
3997
5021
Jonas_:

Haha.. underbar kommentar isdrake, ligger även en del sanning i det :)

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild