Ormkrok

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

444
153
jpson67:

Nått förslag på matrial till en ormkrok, nån som gjort sin egna krok som kan ge lite goda råd?


158
19
Johanon:

jag vet en del som använt gamla golfklubbor till krokar, men vad de använder till själva kroken vet jag inte


268
19
Iguania:

Då kan jag tillägga att många använder kroken från en galge. dock har jag bara sätt det på träkrokar, hur man ska få fast det på en golfklubba vet jag inte, borde väl gå att svetsa ihop dom.


316
283
panterophis:

jag använde golfklubbor och punktsvetsade rundstav som böjdes till själva kroken


444
153
jpson67:

Då ska jag bara hitta en golfklubba då :)


62
39
MagnusC:

Jag svetsade (eller snarare fick hjälp av en svetsare på jobbet) på ett rör i lämplig dimension på en golffklubba som en vänlig golfare slagit av. Röret bockades till innan det svetsades på och sedan plattade jag till sista plana delen på kroken, rundade av kanterna och slipade/mattade ned kroken för bättre fäste för ormen. Med dessa krokar gick det bra att hantera boa och pytonormar upp till 4 meter. Ormkroken var både lätt och stark samt estetisk. 

 

//Magnus


114
16
AdamsReptiles:

Vid behov av en liten krok så kan man ta en akvariehåv. Ta bort nätet och böj till ståltrådarna till önskad form. Sedan tar man krympslang och klipper till. Värm och kroka ;)


953
1840
peter54:

Till mindre ormar kan man göra riktigt enkla grejer. Den här kroken gjorde jag av en 12 mm rundstav och 2 mm koppartråd till mina palmhuggormar för 35 år sedan. Då hade jag lindat den med linnetråd som fästs med epoxy. För ett par år sedan hade epoxyt krackelerat, så sedan dess har jag bara silvertejp runt.

Konstruktionen är enkel, koppartråden är böjd tre mm i ändarna och hål är borrade för att passa till dessa tillböjda glidhinder, tråden löper cirka 50 mm i försänkta spår i rundstaven så att metalldelen absolut inte kan röra sig i skaftet.

Då för länge sedan hade jag även en kraftigare variant av den här kroken tillverkad av 3 mm slätt armeringsjärn i ett skaft av 30 mm rundstav. Den använde jag till mina puffaddrar.


158
19
Johanon:

haha grymt bra krok Peter54 :)

+ i kanten på den :)


412
419
Hadara:

Hållare till en roller funkar kanon om tar av och fäster på en metallstav eller pinne :)  

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild