shibbyqt skrev: Hej!
Är i startgroparna för att köpa mig ett eget terrarium samt en dvärgskäggagam eller "vanlig" skäggagam. Har hela mitt liv älskat reptiler. Speciellt ormar och ödlor. Jag har tänkt mig att redan från start försöka att börja odla egna dubia och/eller syrsor.
Några frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på är om:
Dubia-
Hur många behöver jag köpa för att komma igång med en odling?
Bör jag dra igång med min odling en tid innan min kompis får flytta hem till mig?
Vad händer om det blir för många och dom hinner växa sig för stora för att min skäggis ska kunna konsumera dom?
Syrsor-
Låter dessa mycket? Vill inte gärna ha en hel orkester av syrsor i huset, haha!
Vad jag förstår är dessa ganska mycket mer svårodlade än dubior?
Har ni något annat tips eller råd till en nybörjare så är dom varmt välkomna!
/David
Dubia: Du bör absolut ha en koloni innan din skäggagam kommer hem. De är inte de snabbaste av foderinsekter på att reproducera, så du kommer troligtvis behöva förlita dig, inlednings, på att många honor får avkomma. Inledningsvis kommer agamen troligtvis äta fler dubior (ungar) än vad din koloni hinner producera.
Efter hand som de små dubierna hinner växa till sig så börjar även de att reproducera, så jag hade låtit de stora individerna, som är för stora för skäggagamen, vara kvar i kolonin.
Om du kan få tag på 50.50 (50 hanar, 50 honor) så tror jag det är en bra start. Jag använder IKEA SAMLA 45 liter. (den största modellen som inte har hjul). Utfodra med mat flitigt, varierad kost. Jag matar med mycket övervlivet från matlagning med fokus på morötter (skal, toppar etc), äppelskabbor, gurka, paprika toppar och även "centrumbiten" utan kärnor. Kärnorna äter de inte. Appelsin sägs vara bra och ger en boost i reproduktionen, enligt somliga.
Även kommersiell insektsfoder kan hittas på mässor eller på nätet.
Tänk på att ha en väl ventilerad låda.
Syrsor: Lite mer försiktighet krävs, för att minimera rymlingar och lite mer hantering krävs för att få lyckade resultat. Nyfödda dubior är stora i förhållande till nyfödda syrsor (som är skitsmå!).
Vi har nyligen inlett försök att avla våra egna syrsor och vi har redan gått på en och annan mina som behövts hanteras. Små syrsor kan klättra på dammig plast, speciellt om fuktigheten varit hög i lådan och vattendroppar lagt sig på sidorna och sedan torkat. Det intorkade dammet ger syrsorna möjlighet att klättra.
Jag föreslår IKEA Samla med lock. Lägg gärna en gummilist i lockets spår för extra säkerhet och glatt packningstejp längs ovanlanten på insidan av lådan. Glöm inte klipps till locket! Mycket ventilation, med småmaskiga nät.
Jag ger samma mat som till Dubiorna.
Mvh
Niklas