Foderodling för nybörjare!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

9
3
shibbyqt:

Hej!

Är i startgroparna för att köpa mig ett eget terrarium samt en dvärgskäggagam eller "vanlig" skäggagam. Har hela mitt liv älskat reptiler. Speciellt ormar och ödlor. Jag har tänkt mig att redan från start försöka att börja odla egna dubia och/eller syrsor.

Några frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på är om:

Dubia-
Hur många behöver jag köpa för att komma igång med en odling? 
Bör jag dra igång med min odling en tid innan min kompis får flytta hem till mig?
Vad händer om det blir för många och dom hinner växa sig för stora för att min skäggis ska kunna konsumera dom? 

Syrsor-
Låter dessa mycket? Vill inte gärna ha en hel orkester av syrsor i huset, haha!
Vad jag förstår är dessa ganska mycket mer svårodlade än dubior?

Har ni något annat tips eller råd till en nybörjare så är dom varmt välkomna!

/David

5898
4525
Tropfrog:
Syrsor är inte bara svårare att odla. De kan också överleva utanför sin kultur i månader. Så om bara en smiter kan det sluta med att du har en liten koloni i ditt hem som spelar hela nätterna och håller dig vaken.

Ja, du skall starta din kultur i god tid innan du skaffar djur om ambitionen är att odla all mat själv.

"Vad händer om det blir för många och dom hinner växa sig för stora för att min skäggis ska kunna konsumera dom?"

De börjar och föröka sig som sina föräldrar. Eller vad menar du?

Mvh
Magnus 

9
3
shibbyqt:
Tropfrog skrev:
Syrsor är inte bara svårare att odla. De kan också överleva utanför sin kultur i månader. Så om bara en smiter kan det sluta med att du har en liten koloni i ditt hem som spelar hela nätterna och håller dig vaken.

Ja, du skall starta din kultur i god tid innan du skaffar djur om ambitionen är att odla all mat själv.

"Vad händer om det blir för många och dom hinner växa sig för stora för att min skäggis ska kunna konsumera dom?"

De börjar och föröka sig som sina föräldrar. Eller vad menar du?

Mvh
Magnus 

Tack för ditt svar, Magnus! Min fråga angående av som händer om dom växer sig för stora för min ödla var kanske lite klantigt formulerad. Jag menar bara så man inte sitter där med tusentals vuxna individer som man inte kan använda till foder! Haha!

Som sagt, är helt färsk till detta så vill ha alla frågetecken utredda innan man ens börjar ge sig på det.
Så, syrsor verkar gå bort och jag bör satsa på dubia istället. Skall djupdyka lite mer i ämnet. 

/David

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:
shibbyqt skrev:
Hej!

Är i startgroparna för att köpa mig ett eget terrarium samt en dvärgskäggagam eller "vanlig" skäggagam. Har hela mitt liv älskat reptiler. Speciellt ormar och ödlor. Jag har tänkt mig att redan från start försöka att börja odla egna dubia och/eller syrsor.

Några frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på är om:

Dubia-
Hur många behöver jag köpa för att komma igång med en odling? 
Bör jag dra igång med min odling en tid innan min kompis får flytta hem till mig?
Vad händer om det blir för många och dom hinner växa sig för stora för att min skäggis ska kunna konsumera dom? 

Syrsor-
Låter dessa mycket? Vill inte gärna ha en hel orkester av syrsor i huset, haha!
Vad jag förstår är dessa ganska mycket mer svårodlade än dubior?

Har ni något annat tips eller råd till en nybörjare så är dom varmt välkomna!

/David

Dubia: Du bör absolut ha en koloni innan din skäggagam kommer hem. De är inte de snabbaste av foderinsekter på att reproducera, så du kommer troligtvis behöva förlita dig, inlednings, på att många honor får avkomma. Inledningsvis kommer agamen troligtvis äta fler dubior (ungar) än vad din koloni hinner producera.

Efter hand som de små dubierna hinner växa till sig så börjar även de att reproducera, så jag hade låtit de stora individerna, som är för stora för skäggagamen, vara kvar i kolonin. 

Om du kan få tag på 50.50 (50 hanar, 50 honor) så tror jag det är en bra start. Jag använder IKEA SAMLA 45 liter. (den största modellen som inte har hjul). Utfodra med mat flitigt, varierad kost. Jag matar med mycket övervlivet från matlagning med fokus på morötter (skal, toppar etc), äppelskabbor, gurka, paprika toppar och även "centrumbiten" utan kärnor. Kärnorna äter de inte. Appelsin sägs vara bra och ger en boost i reproduktionen, enligt somliga.
Även kommersiell insektsfoder kan hittas på mässor eller på nätet.
Tänk på att ha en väl ventilerad låda. 

Syrsor: Lite mer försiktighet krävs, för att minimera rymlingar och lite mer hantering krävs för att få lyckade resultat. Nyfödda dubior är stora i förhållande till nyfödda syrsor (som är skitsmå!). 

Vi har nyligen inlett försök att avla våra egna syrsor och vi har redan gått på en och annan mina som behövts hanteras. Små syrsor kan klättra på dammig plast, speciellt om fuktigheten varit hög i lådan och vattendroppar lagt sig på sidorna och sedan torkat. Det intorkade dammet ger syrsorna möjlighet att klättra.

Jag föreslår IKEA Samla med lock. Lägg gärna en gummilist i lockets spår för extra säkerhet och glatt packningstejp längs ovanlanten på insidan av lådan. Glöm inte klipps till locket! Mycket ventilation, med småmaskiga nät. 

Jag ger samma mat som till Dubiorna. 

Mvh
Niklas

9
3
shibbyqt:
NellyNiklas skrev:

Dubia: Du bör absolut ha en koloni innan din skäggagam kommer hem. De är inte de snabbaste av foderinsekter på att reproducera, så du kommer troligtvis behöva förlita dig, inlednings, på att många honor får avkomma. Inledningsvis kommer agamen troligtvis äta fler dubior (ungar) än vad din koloni hinner producera.

Efter hand som de små dubierna hinner växa till sig så börjar även de att reproducera, så jag hade låtit de stora individerna, som är för stora för skäggagamen, vara kvar i kolonin. 

Om du kan få tag på 50.50 (50 hanar, 50 honor) så tror jag det är en bra start. Jag använder IKEA SAMLA 45 liter. (den största modellen som inte har hjul). Utfodra med mat flitigt, varierad kost. Jag matar med mycket övervlivet från matlagning med fokus på morötter (skal, toppar etc), äppelskabbor, gurka, paprika toppar och även "centrumbiten" utan kärnor. Kärnorna äter de inte. Appelsin sägs vara bra och ger en boost i reproduktionen, enligt somliga.

Syrsor: Lite mer försiktighet krävs, för att minimera rymlingar och lite mer hantering krävs för att få lyckade resultat. Nyfödda dubior är stora i förhållande till nyfödda syrsor (som är skitsmå!). 

Vi har nyligen inlett försök att avla våra egna syrsor och vi har redan gått på en och annan mina som behövts hanteras. Små syrsor kan klättra på dammig plast, speciellt om fuktigheten varit hög i lådan och vattendroppar lagt sig på sidorna och sedan torkat. Det intorkade dammet ger syrsorna möjlighet att klättra.

Jag föreslår IKEA Samla med lock. Lägg gärna en gummilist i lockets spår för extra säkerhet och glatt packningstejp längs ovanlanten på insidan av lådan. Glöm inte klipps till locket! Mycket ventilation, med småmaskiga nät. 

Mvh
Niklas

Tusen tack för det utförliga svaret, Niklas. Det uppskattas!

Medlem i SHF
115
83
Da_wall:
NellyNiklas skrev:

Mvh
Niklas

En start koloni på dubia brukar va på 25 hanar 75 honor då för många hanar i en koloni stressar honorna mer än vad det gör nytta . och hanarna brukar slåss mer om dom är för många vilket kan minska produktionen en del. 

Med syrsorna. Där har jag nät i locken som täcker 95 % av ytan. bildas aldrig någon kondens vatten på sidorna.  händer det har ni allt för dålig ventilation i  burkarna !! och bör åtgärda det direkt !. 

Syrsor är inte så svåra att hålla i  liv .  det är oftast när dom blivit vuxna och lagt ägg ett tag som dom börjar dö av och kan lukta lite . Men det är pga åldern.   

(och det Magnus skrev ) angående att dom rymmer och förökar sig  i huset ) jag har hållt på med syrsor / dubia sen 2018 och aldrig haft någon som förökat sig i huset även om dom varit på rymmen.   

Kontakta mig  på fb om ni behöver hjälp tips med bilder videos och hur jag gör specifikt med syrsorna.  www.facebook.com/ehm.awe.7/

Mvh / Dan 

5898
4525
Tropfrog:
Ursäkta. Jag menar inte att de förökar sig effektivt i hemmet. Bara att de överlever och spelar hela nätterna. Har hänt mig, inte kul. Så håll dem inne.

Mvh
Magnus 

Medlem i SHF
115
83
Da_wall:
Da_wall skrev:

En start koloni på dubia brukar va på 25 hanar 75 honor då för många hanar i en koloni stressar honorna mer än vad det gör nytta . och hanarna brukar slåss mer om dom är för många vilket kan minska produktionen en del. 

Med syrsorna. Där har jag nät i locken som täcker 95 % av ytan. bildas aldrig någon kondens vatten på sidorna.  händer det har ni allt för dålig ventilation i  burkarna !! och bör åtgärda det direkt !. 

Syrsor är inte så svåra att hålla i  liv .  det är oftast när dom blivit vuxna och lagt ägg ett tag som dom börjar dö av och kan lukta lite . Men det är pga åldern.   

(och det Magnus skrev ) angående att dom rymmer och förökar sig  i huset ) jag har hållt på med syrsor / dubia sen 2018 och aldrig haft någon som förökat sig i huset även om dom varit på rymmen.   

Kontakta mig  på fb om ni behöver hjälp tips med bilder videos och hur jag gör specifikt med syrsorna.  www.facebook.com/ehm.awe.7/

Mvh / Dan 

Sen ska man va noga med vad man matar sina dubia med. man ska undvika katt / hund / fisk foder då det har allt för höga halter protein i sig.  Kackerlackor är lite unika när det gäller vilket foder dom äter.  Får dom i sig för höga halter protein från fodret så kommer dom lagra höga  halter av urin syra / uric acid i sig. som i sig kan slå ut njurarna på reptilerna som äter dessa insekter ! kan orsaka gikt och andra besvär i längden på reptilerna.   Man bör inte heller mata andra insekter med för hög % protein. men just kackerlackor är extra känsliga för det ! även om kackerlackorna inte tar större skada ! Dom kan även överleva på äggkartong under lång tid då dom kan få ut näring av det. Men dom kommer inte va nyttiga alls av denna diet så blir mer som ett tomt skal för djuren som äter dom då ! 

Medlem i SHF
115
83
Da_wall:

Tropfrog skrev:
Ursäkta. Jag menar inte att de förökar sig effektivt i hemmet. Bara att de överlever och spelar hela nätterna. Har hänt mig, inte kul. Så håll dem inne.

Mvh
Magnus 

(Så om bara en smiter kan det sluta med att du har en liten koloni i ditt hem som spelar hela nätterna och håller dig vaken)

Ibland får man va noga med vad man skriver !!  Det du skrev kan nog skrämma bort en hel del från att ens börja med egna kolonier av syrsor ;) haha.  Ha de gött Magnus !  Mvh / Dan

5898
4525
Tropfrog:
Jo, jag skrev liten koloni. Jag skrev aldrig att de förökade sig. Ibland kan man ju fundera på hur man väljer att tolka saker också.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild