stor orm

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

12
0
snake_man70:

hej min jobbarkompis son är intreserad av ormar och vill ha större ormar. jag våga inte ge han ett svar själv efter som min familj va intreserade så jag hadde tiger och nät pyton när jag va 5 till 30 år. men vad tycker ni? han är 15år och har kungsboa, kungspyton och någon mer som han inte kunde namnet på men nu ville han ha tiger o nät pyton vad säger ni? :) och han har tid plats är på läst och har 5års ormvana. 


63
12
johansk:

Har inte så stora ormar själv men vill ha tigerpyton . Du som har levt ihop med arten vet nog bättre än mig.  Men lite grejer jag har snappat upp medans jag själv letat bland stora ormar: tigerpyton passar bättre än nätpyton när man är ny på dessa bjässar för att nätpyton är jävligt smarta och oförutsägbara tigrar låter dig veta att dom är sura långt innan dom biter dig. Det finns dvärgtigerpyton dvärgnätpyton som jag tror blir runt 2m istället för 5 m+ som dom kan hamna på.  Köper han en juvenil så har han iallafall tid att lära känna ormen.  Är han bygd så han orksr hantera såpass stora ormar? Vem ska vara med honom och hjälpa han hantera dom i vuxen ålder? Det är inte att rekommendera att hålla på med så stora ormar ensam vem ska hjälpa honom hantera en så stor orm de kommande 25 åren? Det smäller ordentligt vid matning på så stora ormar så det blir sjukan om man fastnar i ett matbett. Är snart 25 år och har vatit intresserad av stora ormar sen jag var 5 men jag tänker om och om igen på det medans jag samlar fakta om tigerpyton.  Tigerpyton är en riktig fröjd att äga om man hanterar dom mycket som små och matar dom riktigt.  Men dom är riktiga grisar och vill ha mat som fan när dom väl får upp lukten för det så matning igen försiktig.  Vet han allt detta och du eventuellt kan lära honom det praktiska och hjälper honom med ormen nör det behövs och han inser att det inte är något man kan vifta med för att vara cool framför andra ( vilket han säkert inte gör om han verkligen är intresserad) så ta med honom och hantera stora ormar först så han vet vad han ger sig på . Ja då kan han skaffa en stor orm . Vet inte om jag själv skulle låta min grabb ha en egen tigerpyton/nätpyton förän han är 18 och då kommer han antagligen växa upp med ormar som du gjort.  Hoppas att detta hjälpt något och jag äger som sagt inte ormarna själv så någon som du vet nog bäst :)


12
0
snake_man70:

hanns pappa hjälper honom o han klarar att hantera stora ormar. sen har han ett stort intresse av ormar så det är inget om att vara cool. sen lär jag honom de jag kan så klart om han har frågor så svarar jag på dom.


63
12
johansk:

Ok du verkar säker på det så då är det inga problem låt grabben skaffa en stor orm :) köper han en juvenil så är han 17 innan ormen är stor förmodligen 


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Det borde vara en 18års gräns eller liknande på dom största arterna pyton & boa. 

snake_man jag skulle säga såhär, allt beror på vilken omgivning 15åringen har, är familjen orm positiva & finns där vuxna som klarar av att hantera en stor orm. Att köpa en tiger eller nätpyton som första orm om man är 15år låter ju vansinnigt för mig :) 

Finns ju dessutom gott om bra boa/pyton i 2-3metersklassen som är betydligt lämpligare "husdjur" om man inte har erfarenhet av att läsa pytonormar sedan tidigare. Jag avråder absolut inte folk till dom stora arterna då jag själv brinner för släktet pyton! Underbara ormar helt enkelt men tänk efter många gånger innan dina planer blir verklighet.

Vad tycker du själv i frågan snake_man? Har du haft stora pytonormar i 25år sitter du säkert inne med oerhört mycket kunskap & erfarenhet, dela gärna med dig :)


12
0
snake_man70:

familjen har ormvana hans pappa har hjälpt mig med dom stora när dom levde o dom har plats och gillar ormar


Medlem i SHF
4003
5038
Jonas_:

Kan du utveckla lite, tycker du det är lämpligt att köpa en nät eller tigerpyton till en 15åring utan ormvana?


12
0
snake_man70:

nej absolut inte utan ormvana! då hade jag sakt majsorm, kungspyton eller kungsboa.  


12
0
snake_man70:

jag har pratat med han och pappa och jag ska hjälpa honom så mycket jag kan. och han är till 100% säker på stora ormar de är istorssätt de enda intresset han har förutom fordon o maskiner. haft ormar i 5år och sen tigerpyton va lite speciel för honom för att han kom i kontakt med den när han va 3år och de va den första ormen han ''kände'' på eller vad man säger? så tigerpyton o kungsboa är speciella för honom för de var dom första han fick närkontakt med och hans föräldrar hjälper honom med ormen. 


12
0
snake_man70:

hans pappa har erfarenhet han har haft en tigerpyton själv när han var 20år nu är han dock 50år 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild