Värsta köpet

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

953
1840
peter54:

Jodå, jag har gjort rätt många tabbar, särskilt då för länge sedan när det mesta i djurväg som fanns var vildfångat. Jag var till Nyköping en gång för att titta på ormar som var till salu, diverse olika hade han. Jag fastnade för ett par vuxna mangrovesnokar och betalade 1000 kr för dem, vilket var en nätt summa då för 35-40 år sedan.

Installerade dem i ett rätt stort terrarium byggt på höjden med levande växter och de verkade funka rätt bra, men så dog hanen hux flux och när jag kände på kroppen var den rätt lös i hullet trots sin ganska tunna kropp. Jag hade en kompis då som pluggade till veterinär och hon ville komma och öppna kroppen. Hon hade med sig ett rostfritt rullbord och riktiga verktyg, skalpeller, saxar, hakar och långa böjda tänger och så började hon öppna.

Hon gick in under hakan och vi reagerade båda på att vävnaderna var mycket bleka, nästan vita, men värst var det när vi nådde ner till levern … den var upplöst och helt i flytande form. Där tog det stopp för mig och jag gick ut ur rummet medan min kompis fortsatte att undersöka. Varken hon eller jag kom väl egentligen fram till någonting annat än att detta hade varit en mycket sjuk orm och jag tog med den till bågskyttebanan och gjorde upp en stor eld i vår eldstad där och eldade upp alltihop.

Honan var helt frisk och henne behöll jag i några år innan jag till slut sålde henne eftersom jag misslyckades med att hitta en hane.

En annan gång köpte jag sex Boa constrictor-juveniler för 175 kr/st av en zoohandlare i Gröndal söder om Sthlm. Fem av dem dog inom två veckor och den sjätte dog som tvååring. Den lämnade jag in för obduktion hos SVA och svaret jag fick var Salmonella arizona.


424
32
samthe0ne:

Viltfångat är inte så bra :/


953
1840
peter54:

Nej och därför är det bra att man inte får handla med såna djur längre. För 40 år sedan var det inte mycket som inte var vildfångat. Det var i stort sett bara Boa c. c. och majsormar man kunde få tag i svenskuppfödda djur av, framåt slutet av 70-talet var det väl ett dussintal arter som föddes upp här, men fortfarande ganska få.


15
3
Labeco:

Kanske är synd att säga "värsta" då det blev bra i slutändan. Skulle kolla på ett större terrarium åt en av mina kungspyton. I annonsen så var det ett "helt och fint" helglas terrarium På 120x60x60. När jag kom dit så bodde det 1 röd regnbågsboa på ca 130 samt en diamant/jaguarpyton. Enligt säljaren så trivdes de så bra ihop så. Jag frågade hur stor blandningen skulle bli varpå han svarade runt 1,5 meter. Vilket jag förstått nu i efterhand inte stämmer. Hela deras djurhållning var kaos, så för djurens skull så köpte jag alltihop med bägge djuren. Dessutom så gick hela terrariet sönder på hemvägen. Så istället för ett nytt terrarium till KP så stod jag med två ormar som behövde nytt. (Kpn fick vänta). Regnbågen sålde jag dock senare. 

så det sluta bra i alla fall. Ormarna fick ett bättre hem och jag fick en trevlig rutpyton:)


305
147
HenkePetersson:

Kunskap är a&o innom den här hobbyn, finns många fallgropar att fastna i för den late som bara ska ha en penis förlängare att stoltsera med för polarna


15
3
Labeco:

Vet inte riktigt om jag förstår din kommentar riktigt. Men det var säkert bra. (Om den nu var riktad mot mitt inlägg)


305
147
HenkePetersson:

Nej då labeco den var inte riktad åt dig eller någon annan här, det är bara så att utan kunskap i den här hobbyn finns det många fallgropar, vilket dom som bara vill ha en penisförlängare i form av en orm ofta får smaka på då de för det mästa inte läser på ett skit:)


264
125
Bildpunkt:

Jag köpte en Psalmopoeus cambridgei som skulle vara könad hona. Men efter första ömset i min ägo ömsade den ut till adult hane. Och hade jag kunnat mer om arten redan vid köpet hade jag sett att det var en hane men nybörjare som jag var så hade jag inte kunskaperna att avgöra det.

Det var nog ett av mina sämsta köp, men också väldigt lärorikt, och han hade ju det bra det året han bodde hos mig.

 


40
72
pelleman:

Köpte ett par strumpisar för många år sedan. Jag hade vid tiden ingen koll på ormar eller vad man skulle kolla efter vid ett köp. Det visade sig dock att snokarna var fulla av kvalster, undernärda och sjukliga. Jag fick raskt lära mig kvalstersanering, dosering av antibiotika samt tvångsmatning. Snokarna klarade sig och blev friska och fina och jag blev båder fattigare och flera intressanta erfarenheter rikare.


Medlem i GHF
3095
1677
EmanuelKarl:
Gammal men kul tråd, även om det såklart är synd att sånt händer. Har varit med om 2 säljare som jag haft problem med. Kommer hhär nämna dom som X och XX då jag ej vill säga vilka de är (har säkert sagt det i pm till några men säger ej helt öppet).

Säljare X:
Köpt av X två gånger. Dessa har tydligen bra djur och så men inte via post. Köpte dock lite gråsuggor och hoppstjärtar de tog med sig till en mässa, minns ej vilken. Fick gråsuggorna (utan kvitto) och gick hem. Sedan upptäckte jag fullt med mögel i burkarna, samt både kvalster av 2 sorter, några maskar/larver och någon liten larvaktig sak (i mängder, de tog över burken, tur att jag hade dom i karantän tills jag upptäckte det) som tydligen används som foder till akvariefiskar. Slutade med att jag eldade upp alla tre burkarna (hoppstjärtar, tropiska gråsuggor och kubanska gråsuggor) då jag inte ville ha skiten i de andra terrarierna. Tack gode gud för att jag hade dom i karantän och inte dumpade dom hos ödlan som jag gjort innan.

Dum som jag var trodde jag detta var ett misstag och köpte igen. Denna gången via postorder och det gällde ett flertal bönsyrsor. Jag ringde och kollade så de hade alla i lager och det hade dom (inte visade det sig senare). De skulle skickas på måndagen därpå. Jag ringde för att kolla att de skickats och då var tydligen en av arterna som jag bokat (bokade hane och hona) inte i lager. Jag hade inte fått höra detta innan men accepterade det och skippade dom bara. Men tydligen hade de inte varit i lager på typ en vecka innan jag lade min order. Men två veckor senare så skickade de. Jag ringde hur många gånger som helst till dom och tillslut blev de skickade och de kom dagen efter som väntat. Packar upp en bönsyrsa död och det var FRUKTANSVÄRT dåligt packat. Det var helt löst papper som hade ramlat på bönsyrsan om posten hade vänt paketet uppochned eller kastat det så hade det fallit över bönsyrsan och bönsyrsan hade dött då det var tungt papper (jättemånga lager och genomblött, kom lite vatten när man klämde, låg över hela botten men ej runt bönsyrsan eller liknande) och bönsyrsor som satt och skumpade runt i små lösa pappersstumpar. Tur att jag inte betalade innan de sa att de inte hade en av arterna i lager. Två bönsyrsor (och antagligen den andra, beställde hane och hona på den arten men honan var den som dog, den andra som jag vet var felartad köpte jag bara en av) visade sig senare vara felartade.

Jag ringde X och jag sa att visst var det köparens risk men att de dog på grund av dålig packning är det inte ok. De skulle tinga en åt mig vid nästa leverans och skicka, och påstod att de hade "år av erfarenhet" och visste hur man packade... Vid nästa order var ingen bönsyrsa tingad. Jag gav upp efter ett tag. Hörde av en annan som köpt därifrån som hade beställt dyra pinnar och betalat. Men de blev köpta tills nästa måndag om jag inte minns fel (detta var ju inte min erfarenhet så minns inte helt) och deskulle få leverans ettt tag efter, men personen hade ju redan betalt och köpt ett dyrt terrarie.

Säljare XX:
Ännu en gång har jag återkommit till en enligt mig dålig säljare. Jag köpte 10 Gromphadorhina portentosa och 20 plastburkar. Ändrade mig dock till 30 burkar då jag ändå behövde burkar och passade på. Säljaren sa att det var ok. Kackisarna kostade 85:- och burkarna 60:- (tillsammans). Fick betala 175. Tänkte inte på det men när jag kom hem så kom jag på vad jag betalat och dessutom att jag inte ens fick 30 burkar utan 20 (räknade hemma). Bryr mig inte om någon 50-lapp hit eller dit men känns bara otroligt lågt... Visserligen fanns webshop men hela affären sköttes via sidan och jag hörde inget om moms om det nu var det. Har dialogen och inget om moms sägs.

Men köpte igen (dum som jag var) av XX och det gällde 3 skorpioner och en spindel. En skorpion var adult men resten var spiderlings/scorplings. Kom på posten och det var massa kvitton och sådant. Ett plus för det. Men den stora skorpionen på en apperslump som var lite fastklämd mellan locket och burken och så var det jättemycket öppet space runt om och det vara bara hårda plastväggar som skorpionen antagligen skulle spruckit om den trillat på. Och pappersklumpen bara skumpade runt... Har även köpt två gånger av XX(efter första men innan andra misslyckade affären) och det har gått bra.

Men men, jag lärde mig något iaf.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild