terraium storlek till juvenil kungspyton?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

15
1
tuvaals:
hej!

jag ska skaffa en juvenil kungsputon och undrar om jag kan starta med ett terrarium som e 90-45-45 cm och sen skaffa ett st;rre senare?

5902
4528
Tropfrog:
Kan, ja det kan man. Men jag ser ingen bra anledning till det. Skaffa ett tillräckligt stort terrarium från början. Det sparar pengar och jobb samt skadar inte ormen på något sätt.

Mvh
Magnus 

15
1
tuvaals:
Tack så jättemycket! :)

Medlem i GHF
105
221
Daniel81:
Personligen föredrar jag att hålla ungar i mindre utrymmen. Speciellt nyfödda eller nyinköpta djur. Jag håller dem enkelt för att se att de kommer igång och i ett mindre utrymme har du praktiska möjligheter att ha koll på djuret. Dessutom bör nyinförtskaffade djur alltid hållas enkelt så att man har möjlighet att upptäcka eventuella problem. Har du fler djur sedan tidigare är det extra viktigt att nya djur hålls åtskilda.

Min rekomendation är att hålla djuret i en petbox eller hammarplastlåda (med ventilationshål) med gömställen, vattenskål och termostatstyrd värmemmatta under en liten del av lådans bakre del. 
När du ser att djuret fungerar klockrent kan du flytta den till större. 

5902
4528
Tropfrog:
Jo, karantän är alltid bra.

Mvh
Magnus 

Medlem i GHF
105
221
Daniel81:
Karantänaspekten är en del i det. Skötseln av små djur blir också mer kontrollerad och enklare att upprätthålla i lite mindre utrymmen enligt mina erfarenheter. Därmed inte sagt att det inte går att stoppa in en juvenil i ett stort terrarie, allt beror av djuret i fråga. Jag föredrar dock att börja i mindre och enklare utrymmen.

5902
4528
Tropfrog:
Därvidlag föredrar jag att ha terrariet helt färdigt och injusterat för arten behov långt innan köpet av själva djuret görs. Då är skötseln inte svårare än i en liten plastbytta.

Men visst, om man vill ha ett tillfälligt terrarium som djuren inte kan bo i hela sitt liv så är definitivt en billig plastlåda ett bättre alternativ än ett dyrt terrarium.

Mvh
Magnus 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild