värme lampor

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

109
25
Dark_Shadow:

vilken värmelampa är bäst att ha till ett exo terra som är 90x45x60 och hyser majsorm? Får nämligen inte upp värmen mer än till 25 grader även om värmemattan är på.


305
147
HenkePetersson:

Glas terrarium håller värmen väldigt dåligt, jag kör med en vanlig 60w spot och en 150w värmematta satt på 28 grader med en termostat i ett trä terrarium som är 180* 80*70 L*D*H och jag har ca 33gc under spotten och ca 26gc på svala sidan under dagen så prova dig fram, kan vara att det räcker med en 60w i ditt annars får du gå upp ett steg till 75 och instalera en dimmer, du kan även täcka för en del av ventilationen för att boosta värmen


109
25
Dark_Shadow:

Okey, Tack :). Ska kolla om jag hittar nåt efter skolan imorgon


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

En reflektorspotlampa på 40-50 watt bör räcka. finns på byggvaruhus, clas ohlson etc etc.

Typ som denna:

lysrorslampan.shop.textalk.se/glodlampor/reflektorlampa-40w-e27-ph.html?ref_lp=prisvis

 

Alternativt en eller två sådana här spottar som man bara kan lägga ovanpå stålnättaket:

www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60230606/?query=blixt


733
295
markusbabs:

På ett exoterra skulle jag absolut täcka för 3/4 av skorstenen till tak ;) 


109
25
Dark_Shadow:

Nu har jag skaffat en värmelampa och täkt över en del av taket och fått upp värmen till ca 29 grader...på den sida utan värmematta och lampa. På den sida som ska vara den varma sidan är det kring 25 grader. Så hur ska jag göra för att vända på det?

Och en följdfråga. Klarar ljusrampen, som följde med, en 60w värmelampa? Så att jag kan sätta den där, tänkte jag.


733
295
markusbabs:

Kanske kan du skaffa en armatur för värmelampan så att värmen strålar neråt och inte stannar i den armaturen du har nu, dom är ju inte anpassade för värmelampor. Vet inte om den pallar eller inte, men hur som hellst så dödar den nog en hel del värme in onödan.

Vad har du för termometrar? Låter ju lustigt att det är kallare på den sida som ska vara kall.  


109
25
Dark_Shadow:

www.clasohlson.com/se/Minitermometer-3-pack/36-4108 , Det är sådana termometrar jag har. En på vardera sida. Kan det vara varmare på den 'kalla sidan för att det är där jag har täkt för en bit av toppen?


733
295
markusbabs:

Det kan vara därför som det är varmara på fel sida, testa att byta lite grann så kanske det blir bättre.


109
25
Dark_Shadow:

Kan testa

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild