Vad är detta?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

142
5
JulefridHosOnkel:

Tja allihopa. Nu är det så att idag skulle jag ta bort lite avföring från bottensubstratet hos en av mina Morelia viridis. Jag tog skeden, skopade upp allt och lite närliggade bark och direkt när jag lyfte så såg jag små, små djur krypa runt där. Tyvärr är det svårt att beskriva dom, och dom är alldeles för små för att ens försöka fota, men dom var ljusa och rätt snabba, som små prickar som kröp runt. Såg kanske runt 10st eller så. Jag tog bort så mycket bark som möjligt där jag såg att dessa smådjur kröp runt, och det var mest i det fuktiga lagret under där avföringen hade legat som dom kröp runt. Avföringen hade bara legat någon period över natten också, så tiden kan ju inte ha varit någon inbjudande riskfaktor direkt tycker man. Känner någon igen detta? Borde jag vara nojig? =/ 


293
354
Dynamitella:

Det var inte bara små hoppstjärtar då? :) Vi har ofta små mini-djur som lever i bottensubstratet när det blir lite fuktigt. De är i regel ofarliga och rengör mer än de smutsar ner.

 

 


Medlem i GHF
636
410
Jimmy:

Låter som nån form av kryp/kvalster som kommit med substratet eller från tex planterade växter.

Är det inte ormkvalster (vilket det ine låter som) så är det ingen fara.


142
5
JulefridHosOnkel:

Dynamitella: Ptja, jag hoppas de är det :) Låter ju rätt logiskt isåfall, eftersom att det bara är där avföringen var jag hittar dom just nu. 

Jimmy: Har inte sett något krypa på ormen. Det kan vara något som kom med substratet, för jag har endast plastväxter annars. Men hur vet man att det är ormkvalster?


733
295
markusbabs:

Jag har fått in liknande från bottenmaterial, Kan hittas i och runt vattenskålen om bottenmaterialet inte torkat ut ordentligt. Dom verkar dra sig till fukt. En kompis har likadant.

Det är ju inte roligt att ha dom i terrariet men jag tror inte att det gör nån skada. Låter man det torka ut så försvinner dom.

 

Här är en bild på ormkvalster, dom är svarta ser det ut som.

www.google.se/search?q=snake+mites&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=_qVSUryVC-X-4QTM3YGwCg&ved=0CC8QsAQ&biw=1366&bih=665&dpr=1facrc=_&imgdii=_&imgrc=25sRYwoad8i2KM%3A%3B_JGXb1yWGWkvAM%3Bhttp%253A%252F%252Fimg.photobucket.com%252Falbums%252Fv300%252Fdenisefrain%252Fburm_with_mites.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fexoticrescueforum.forumotion.com%252Ft9-mites-ticks%3B300%3B203

 


142
5
JulefridHosOnkel:

Ok, då är det verkligen inte ormkvalster jag har. Vilken tur, tack ska ni ha för svaren :)


Medlem i SHF
214
439
crocodilejonas:

Oftast är dem bara nyttodjur, hjälper till att bryta ner och skapa ett kretslopp.


6
0
Andreas_666:

Kanske kan vara fuktkvalster?


142
5
JulefridHosOnkel:

Jag vet inte, det låter som det, och jag hoppas det =) Tackar för svaren!

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild