Ventilation, värme och ljuskällor för Kungspytonorm.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

31
9
Wrethager:

Góða kvöldið gott folk.

Nu ska jag snart införskaffa mig min första KP. Jag har spenderat flera timmar om dagen de senaste veckorna bara för research då jag är en ganska hängiven naturvetare. Min mesta research (efter att ha tröttnat på att läsa 22-tusen motsägelsefulla argument från alla självutnämnda proffs.) har gått ut på att studera klimat och vegetation i Ghana - specifikt i Enchi-regionen då jag fastnat för denna morph. 

Jag bygger om ett 180-liters akvarium till ett terrarium och håller just nu på att bygga ett nytt lock där ventilation skall vara beläget. Jag har läst om att ventilation upptill inte är att föredra - medans andra säger att det absolut är helt O.K. Jag föredrar sistnämnda då detta besparar mig otaliga bekymmer med glasmästare och beskäringar. 

Resonemangen för ljus och värmekällor håller också på att driva mig till vansinne.

Vad är bäst egentligen? jag har dragit slutsatsern om att värmematta är det bästa alternativet för en KP då de absorberar majoriteten av sin värme från jorden - vilket bara i sig är flummigt då mark absorberar värme i tur, då stenar strålar ut värme efter att ha blivit uppvärmda av solen.  

Jag är mån om att allt ska bli så perfekt och naturligt som möjligt. Hoppas verkligen att någon kan upplysa mig ytterligare och tillfredsställa min outröttliga hunger för mitt nyvunna intresse :)

Passar även på att tacka för en helt awesome community! Jag har stalkat runt på diverse profiler och kollat in bilder, många av er är helt sjukt duktiga! Visste inte att det fanns en sådan unik och intressant subkultur i Sverige. 


230
22
Nooon:

Så blev jag kanske först men att säga "Hej och välkommen!" ...om ingen annan hinner posta före nu medan jag skriver detta ...och kul att du ska köpa orm! Någon sån har jag ingen men jag känner igen det där med att söka rätt på all info man bara kan få tag i kolla och läsa allt. Din orm kommer att få det förträffligt.

Tänkte trots oerfarenhet av orm tipsa om att det finns färdiga fläkt-kit att köpa ifall luften skulle bli stillastående (särskilt en varm, sommardag). Ex.vis här: www.reptillagret.se/ventilation-EN
Är du händig kan du säkert knåpa ihop en själv av en gammal datorfläkt och nå´t... men tänk på att välja en tyyysssst fläkt.

Somliga som handlat från Reptillagret har haft problem med att få grejorna men det har inte jag upplevt. Iofs ringde jag och frågade och då fick det jag skulle ha extrafort istället. Jag letade efter andra leverantörer men hittade inte just nu. De finns absolut.


31
9
Wrethager:

*Nooon

Tack för välkomnandet och det snabba svaret! 

Jag tänkte på det där med datorfläkt. Jag råkar vara IT-kille (supernörd i allt som har med att göra att jag slipper vara social.) så jag har en hel del gamla burkar som står lite överallt med massor av fläktar. 
Jag löder även, så jag tänkte faktiskt sätta ihop hela mitt system till en kontrollbox där jag kan switcha och dimma all elektronik tillhörande mitt terrarium. Denna box ska sedan sitta i ena skåpet, på möbeln som terrariet är beläget på. 

Har kollat en del på reptillagret, men alla deras produkter tycks ju vara slut hela tiden xD



31
9
Wrethager:

Sådär ser det ut än så länge. Tyvärr kan jag inte fästa skjutdörrar på framsidan då glaset och formen är kupad. Ber även om ursäkt för den kassa kvalitén. 


63
0
bubbelrollerboy:

www pwss.se kan du hitta mycket som du behöver:)


733
295
markusbabs:

Välkommen in i hobbyn.

Beställa fläktar kan du göra från firsreptiles.se eller dusk.se.  Beställer du från reptillagret kanske du aldrig får se grejerna.

 

När det gäller att ha ormar i akvarium är jag inte för, akvarium är bygda för att husera fiskar och inte ormar, visst finns det folk som har det men det är enligt mig inte rätt,  Ventilation ska hellst aldrig placeras i taket då det funkar som en skorsten åt både värmen och luftfuktigheten. Stillastående luft blir också ett problem om man inte har en fläkt som du planerar, men har du en fläkt så borde det bli svårt att hålla en gradient i terrariet? Den varma luften blåser automatiskt på den kalla sidan.  Jag tycker att nackdelarna är för många för att jag skulle ha en Kp i ett akvarium

Att bygga ett eget terrarium är en billig och rolig lösning ;)

Kolla in denna. www.youtube.com/watch?v=lNUpj4mYdbI


230
22
Nooon:

@Markusbabs > ...men att luften blåses runt i terrariet det borde man väl kunna undvika genom att sätta fläkten så att den drar ut luft på den varma sidan? ...en luftström från den svala sidan till den varma.

 

@Wrethager > Snyggt med den välvda rutan och klart nice idé med en kontrollbox. Själv är jag tekniskt intresserad men outbildad på området så jag köper min teknik. Har en ny fin termostat som jag är förtjust i. I letandet efter den hittade jag ännu tjusigare termostater och andra grejer... så jag vill passa på att tipsa om att det finns såna som du kan programmera via datorn... om jag inte fått det fel för mig - tittade inte så noga då de översteg min budget.


733
295
markusbabs:

Men då drar man ju ut värmen som man vill ha kvar i terrariet? 


Jo, angående belysning så tycker jag absolut att du ska ha det i burken, det behövs absolut inte från ormen sida, men det ser mycket snyggare ut för dig :)

 


230
22
Nooon:

"Men då drar man ju ut värmen som man vill ha kvar i terrariet?"

Jovisst... men då får man avpassa så att fläkten inte går för fullt och så att värmematta/värmelampa kompenserar. Vilken ventilation som helst - även självdrag - kyler ju på det viset.


31
9
Wrethager:

*markusbabs

Thank you for your concern. 

Förstår inte varför man inte skulle kunna använda ett akvarium som man byggt om med lite omtanke. Har fortfarande aldrig läst om något vettigt argument varför det inte skulle fungera. 

Har redan sett videon du skickade, tyckte mest han förklarade allt som var dåligt istället för att säga vad man faktiskt ska använda. 

Om du hade tagit dig tid att läsa vad jag skrivit så hade du sett att jag ska använda fläkt. Timer för att emulera naturliga vindar samt potentiometer som reglerar styrka. 

Detta gäller även värmemattan. Jag hade tänkt mig klimatet skall etableras enligt bilden nedan:

 

Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild