Nephila?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 4

37
4
Petrvs:

Hej! Fullkomligt ny här och nybörjare men läst mycket på internet om skötsel av Nephilaspindlar. 

Vill gärna få lite allmäna Nephila-erfarenheter och råd från alla här om man nu prompt föresatt sig att skaffa en. Att ha den fritt i ett rum är nog tyvärr uteslutet då vi har MYCKET nyfikna och lekfulla katter...+ att övriga familjen hyser vissa tveksamheter...  Kan man ha en sådan spindel i ett typ exoterra 45/45/60 cm  eller det som är 90 cm högt? Om inte..hur stora terrarier behövs? De spinner ju extremt stora nät... Tacksam för alla svar :-)


Medlem i SmHF
46
56
bos:

Hej

Jag har mina i ramar för tvättkorgar (Ikea) som jag klätt med nät (Bauhaus)

Storleken är 35x40x67 (dxbxh)

Dom verkar trivas utmärkt. Har plockat ut kokongerna och är nu inne på andra generationen.

Verkar som dom spinner lite olika nät och har lite olika beteende, kanske det beror på att det är olika underarter (är själv nybörjare.) Jag har Senegalensis och ngn från Mozambique.


mvh

Bonita


37
4
Petrvs:

Nu har jag äntligen blivit med två juveniler av Nephila sp. (ursprungligen från Oman) som är så små ännu att de får bor i varsin mindre behållare med ett gäng bananflugor...ännu vet jag inte vilket kön de har.... och så i helgen en adult hona (8 cm benspann) som jag tror kan vara en Nephila madagascariensis..."Nettan" får hon kallas...Hon rör sig fascinerande vackert i slow motion i sitt nya hem:

www.youtube.com/watch?v=s50S-G9cuB0&list=UUciqijgtCkAEydjo1pON6lQ 

...köpte igår två syrsor..afrikanska fältsyrsor...som hennes tilltänkta första kost. Hon har ännu inte intresserat sig för dem så jag antar att hon inte är hungrig just nu....det enda ätandet i buren hittills är syrsornas smaskande på lite morot som jag lagt i botten...Det slog mig för ett ögonblick att syrsorna kan vara lite för stora byten (?) 1-1,5 cm lite robusta bruna...Ja jag är ju nybörjare på detta...fast jag tror nog att en Nephila i den storleken ger sig på en sån syrsa om hungern kommer på....

Finns det tips/erfarenheter om detta så tar jag tacksamt emot... :)


37
4
Petrvs:

Tack för ett underbart bra och lärorikt inlägg...det var mycket intressant att läsa om dina erfarenheter när det gäller dina madagascariensis!

Jag sprayade lite extra idag på det lilla taknät som spindeln gjort ....och spindeln som varit stilla i nätet hela dagen...och fortfarande inte brytt sig om de stora syrsorna..började dricka och putsa sig...sedan gå längs taket och dricka...  Jag filmade en del av detta och tänker lägga ut det här om en stund som en länk...det där med syret låter mycket logiskt och min bur är en ren nätbur i aluminium av märket ZooMed  40x40x76cm  så det bör ju då vara perfekt med mycket genomströmmande syresättning vad gäller detta... i övrigt köpte jag på ClasOhlson ett litet värmeelement som jag satt bredvid på lägsta temp så att det är konstant 25C kring terrariet nu.   Jag skall köpa ett par mindre syrsor så får vi se om spindeln gillar dessa bättre.... :)  Vad jag hörde av säljaren så hade denna spindel nyligen ömsat...det kanske kan ha att göra med ointresset för syrsorna just nu....men det är bara en gissning :)


273
148
Flosker:

Hej

 

hade också Nephilas för 15 år sedan garanterat vildfångat. Jag tog en tavelram som jag fäste på ett kvastskaft. Då de "flesta" Nephilas alltid klättrar till högsta punkten och börjar spinna där så är chansen otroligt stor att den spinner nätet i ramen.Min gjorde i alla fall det 8 gånger av tio de andra gångerna fick man leta i taket  :-) .Men otroligt häftigt var det. jag sprejade nätet och spindel nästan varje kväll. Min levde dock bara ett år. Jag tog bilder på Nephila när jag var på Borneo i sommras kolla min länk om resan på under forum resor så ser ni storleksskilnaden på hona och hane. 


37
4
Petrvs:

Hej

Tack för att du delade din upplevelse och erfarenhet av Nephilas. Att de klättrar till den högsta toppen för att där vara och spinna är ju vacker poesi bara det... Här lyckades jag fånga min Nephila på film ikväll...graciös vandring med spinnande och drickande...man ser tydligt vid ett tillfälle hur spindeln liksom doppar ner bakdelen för att fästa sin tråd i taket....  

www.youtube.com/watch?v=QR4naxTz4kE&feature=youtu.be

Njut :-)


158
19
Johanon:

mycket läckert :) 


37
4
Petrvs:

En ny liten kort söndagsmatiné med Nephila madagascariensis...

www.youtube.com/watch?v=JegPl6r1iUA&feature=youtu.be

 

:-)


37
4
Petrvs:

Tack...det kommer förhoppningsvis mer Nephiladokumentation framöver....om de två småttingarna från Oman..som nu i snart 2 veckor går i varsin 1,5 l tillbringare från ICA med bananflugor, lite fukt och massor av mig gjorda lufthål i plastlocket... får växa som de ska och den större madagascariensis i buren fortsätter ha hälsan :-)  

Tack än en gång för din information och kunskap...jag har tagit fasta på dina tips beträffande syresättning, luftfuktigheten och värmen. Ringde till den förre ägaren av den stora ...Nephila madagascariensis...om utfodringen... och han berättade att hon tog för det mesta syrsor då man klämde åt dem på en foderpincett och höll framför munnen på henne...och.. det var precis vad hon gjorde i förrgår...formligen slet till sig syrsan och kalasade hela kvällen...så nu var den frågan löst. 

Alla som har lust...kom gärna med inlägg om era Nephila-erfarenheter...det är skoj och lärorikt att höra om.

Återkommer med mer rapporter senare :-)


37
4
Petrvs:

En ny lite morgonfilm......

Enjoy!

www.youtube.com/watch?v=-H9yCZJDrBM&feature=youtu.be

Logga in för att posta i forumet
Sida av 4
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild