Mossa??

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

2
0
Thornsandroses:

Hej, jag ska skaffa en Bombina Orgentalis och har tänkt att inreda terrariet men lite mossa. Finns det mossa som är dålig för Orgentalis eller andra groddjur? Jag har nämligen funderingar på att sätta in vitmossa pga de har en bakteriedödande effekt. Kan detta vara en dålig ide?

Jag är helt ny på terrariedjur och vore jätteglad om någon kunde hjälpa mig :)


Administratör
Medlem i SHF, SmHF
2685
2491
anders:

Just vitmossa, eller sphagnum-mossa som det också kallas är en relativt vanlig mossa som används till olika groddjur. Jag har själv haft det till mina B.orientalis.

Jag tror inte det direkt finns några farliga mossor (men är ingen botaniker, så kan ha fel.)

Det finns några sphagnum-arter i Sverige, vet dock inte om det är samma som finns att köpa i reptilbutikerna. Förmodligen är det ingen större skillnad, så man kan använda det man tycker är smidigast. Själv körde jag på torkad mossa man lägger i blöt.


2
0
Thornsandroses:

Åh va bra, var lite fundsam om bakteriedödande egenskapen kunde ha en negativ påverkan på dem. Men då behöver jag inte oroa mig. Tack 

Bryophyta spagnum är även extremt bra på att ta upp fukt, så det känns som en perfekt mossa för de små krabaterna :) Jag får palla mig till närmaste reptivbutik och skaffa lite. Tack igen

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild