Boa uppfödare lokaliteter/ morpher i sverige

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

305
147
HenkePetersson:

Varför är det så få i sverige som avlar på kungsboa?

Googlar man det får man bara upp amerikanska uppfödare och dyligt

Skulle vara kul att veta om det finns några uppfödare i sverige av denna art.

Vill ni inte skriva här i tråden får ni gärna skicka ett pm.

Försöker knyta lite kontakter innom boa sverige:) Då jag söker ett antal djur framöver

 


69
16
Havoc:

Då ska jag passa på att tipsa dig om reptilhemmet. De finns här och om du googlar. De har Sunsets o diverse.


278
122
Snakedude69:

I think the issue with haveing 50- 100 babies at a time is the problem.    you see people who have them for sale and after the first 10 or so that cant even give them away.  I am a boa man myself, but i dont want to breed because i dont want to be stuck with tons of boa babies that get HUGE

 


Medlem i SHF
4004
5038
Jonas_:

Sen har det nog att göra med att det går inte att bli av med massa "dyra" kungsboor i ett så litet land som vi trots allt bor i. Efter första kullen har man redan mättat marknaden & dumpat priserna, enkelt att skjuta sig själv i foten om man inhandlat väldigt fina & kostsamma föräldradjur. Går ju även lite i trender, kungsboor var vanligare för ett par år sedan även om dom inte är ovanliga på något vis :)

Alla är ju inte lika sugna att lägga flera tusen kronor på ett enskilt djur ;)

 


278
122
Snakedude69:

i have never understood that consept.   if i buy a snake for 2000krs.   which is a dencen boa price. not high or low.  the cost of a terrarium keeping it warm and feeding it will be way over 2000krs.  if you cant afford 2000krs.   then you shouldnt be buying a animal to take care of.   ok so i get a boa or animal for 300-500krs.... wooohooh  i have to buy  food for the first 3 months thats gonna be about the same price.   its a baffilng concept for me to grasp.


Medlem i SHF
4004
5038
Jonas_:

Jag ser stora skillnader i att köpa en orm för säg 500-1000kr eller om vi börjar prata mer eftertraktade djur, speciellt färgade, ovanliga arter, osv... för 4000kr och uppåt.. ja då har marknaden minskat dramatiskt iaf i Sverige det kan jag lova dig :)

Har jobbat i zoo-butik och även fött upp & såld diverse reptiler i 10-15år privat (i olika prisklasser) och "dyra" djur, en definitionsfråga iofs, har inte lika stor marknad och sjunker gärna lätt i ett ekonomiskt värde så fort ett par personer lyckats få fram avkommor. Nu pratar jag rent ekonomiskt, personligen ser jag inte att ett djur som anses som skräp i andras ögon skulle kunna bli den bästa reptil jag någonsin ägt :)

Ska man föda upp djur ska man göra det för man har en passion & ett starkt brinnande intresse för djuren, INTE för att tjäna pengar! Det kan bli en bonus om man efter många år lyckas med sin hobby.

Detta är min åsikt och märkte att jag kom lite off-topic.. sorry Henke :)


1662
779
fluffis:

"Varför är det så få i sverige som avlar på kungsboa?"

Är det verkligen få? Jag tycker att man ser dem lite här och var men jag har inte stenkoll. Svaret har redan kommit att Sverige är inget jättestort land och reptilhobbyn i sig är inte jättestor. Och om vi sen krymper ner ytterligare till en enda art så känns det nästan som om det avlas alldeles för mycket kungsboor i Sverige. Det skriver jag med glimten i ögat men det ligger kanske någon sanning i det :)

Om vi ska relatera det till det vi pratade om tidigare om att importera från USA så får man problemet att det blir komplicerat och dyrt om man gör det ensam. Går man ihop några stycken svenskar och importerar så får man ner kostnaden men då har man ett nytt potentiellt problem och det är att marknaden för kungsboor blir ännu mer mättad i och med importdjuren och att det blir ännu svårare att sälja kungsboor och avkommor.


278
122
Snakedude69:

I think common boas or bland ras  are everyware in sweden.  Siranam, other BCC boas are around but not many pure  breads.   and  some BCI's .

   but you dont see many morphs.  Sunglow, moonglow, Motley, hypo.   of course some are around. but even the quality of the ones your seening arnt that "high"    but like everyone says its a price thing. 


278
122
Snakedude69:

The problem with boas is that 1 they produce so many babies.  if you have a corn snak you have 6-8 babys, as a hobby its managable, and 2 the SIZE.  boas are big boys.  who wants 70 potentiel 2,5- meter snakes you have o take care of

 


733
295
markusbabs:

Jag tycker att folk som föder upp blandras boas och säljer dom för 250kr st borde tänka till lite. Om folk slutar avla på dessa billiga blandras djur så framhäver man istället dom finare djuren. 

Samma sak med folk som köper dyra avelspar av djur som dom tror att dom ska käna massvis med pengar på när avkomman kan säljas, visst kanske man kan tjäna en hacka men priserna dumpas otroligt fort, Jag pratar i detta fallet om Chondros som för bara 2 år sen kostade minst 3500kr styck för en gul unge! över 5000kr för en röd unge. Idag ser man ungar för ända nere på 2500kr! 

Jag tycker att man som uppfödare borde se till så att marknaden inte blir mättad, sitter man på massa svårsålda ungar ena året så kanske man borde avstå att avla året därpå?  Men folk verkar fortsätta att massproducera massvis med svårsålda djur.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild