Linjer.

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 2

733
295
markusbabs:

Som många vet så pratas det endel om olika linjer när man pratar om olika djur.

Nått jag undrar är,

Vad är egentligen en linje? är det någon som avlat på några fina djur och efter några generationer kan skapa ett eget namn?

Vad krävs för att det ska vara en linje?

Vad händer om man parar ett djur från en linje med ett djur från en annan linje? Vilken linje får avkomman?

Kan vem som hellst skapa en egen linje?

Hur ska djuren vara för att kunna skapa en linje?

 

Som sagt. Jag har inte riktigt begripit allt med linjer ännu,  om någon vill dela med sig av kunskapen till mig så blir jag glad.


953
1840
peter54:

Nu vet jag inte om man menar samma sak när det handlar om exempelvis ormar som man gör när det handlar om hästar eller kor, men linjer och linjeavel handlar om riktad avel för att förstärka specifika egenskaper. Ibland använder man inavel för att uppnå detta och då gäller, åtminstone efter gammal sed, att man lägger fadernet på dotter, aldrig son på modernet. Det är bland annat så man skapat en del av travhästlinjerna.


1228
464
leedragon:

är det inte att man kan spåra tillbaka  föräldrarna til föräldrarna osv  så att man undviker inavel?


953
1840
peter54:

Men så försöker man väl alltid göra? Det skulle ju innebära att all medveten avel ger upphov till linjer, eller? Jag vet inte, bara spånar nu.


733
295
markusbabs:

Förstår kanske vad du menar peter54, Vi får se om någon kan ge ett korrekt svar på detta.


68
27
Adamski:

Tänker på Kahl och Sharp albinokungsboalinjerna.. 

 

"Vad händer om man parar ett djur från en linje med ett djur från en annan linje? Vilken linje får avkomman?"

Kahl+Kahl= Kahl albino

Sharp+Sharp=Sharp albino

Kahl+Sharp= Dubbelhet för Kahl och Sharp. Alltså två olika blodslinjer av albinism som ej är kompatibla till varandra. Och parning ger ungar som  kommer vara normalfärgade.

 

Kort bakgrundsinfo om "sharpstrain" 

www.blumenboas.com/sharpstrain.htm

 

Kahl- 

"In 1992, Peter Kahl bred a male Albino Boa (one of 4 Albino Boas imported into the U.S. in 1983) to a Het Albino female to become the first person to reproduce Albino Boas in captivity. This strain (or line) of Albino Boas are referred to today as Kahl Albinos, or the "original" Albino."

 


276
118
Maqea:

Det betyder alltså inavel för man avlar på en speciell gen som bara den blodslinjen har. Tolkar jag det rätt då?


1662
779
fluffis:

Om jag drar en parallell till majsormar så som jag har fattat det så handlar ofta linjeavel om att man vill få fram en specifik färg. Det finns t.ex. vissa majsormar som måste linjeavlas, annars förlorar de färgen. Om vi tar de röd-vita candy canen som exempel så är det inget annat än en vanlig albino där man från början avlat på de mest vita och röda exemplaren och till sist har man fått en röd och vit orm med minimalt med gult/orange. Det kan ta åratal att få fram det man önskar. Från början kan djuren vara vilka djur som helst, obesläktade eller ej men i slutändan handlar det om inavel för att behålla linjen. Skulle man själv avla en vanlig amel med en candy cane så har linjen brutits och man kan inte längre kalla avkomman för candy cane. Skulle man däremot para två candy cane från samma linje så kan man fortsätta att kalla kalla avkomman för candy cane (och eventuellt den ursprungliga uppfödarens namn för den linjen). För att kunna skapa en egen linje med något speciellt drag så krävs det nästan att man måste vara väldigt känd i branchen.


733
295
markusbabs:

Tack fluffis, ditt svar passar in ganska bra på denna fråga ?

"Vad är egentligen en linje? är det någon som avlat på några fina djur och efter några generationer kan skapa ett eget namn?"

 


1662
779
fluffis:

NP :)

Visst kan vem som helst skapa en egen linje egentligen men det är svårt för ofta kommer det att gå åt många många djur innan man har kommit fram till det man ha och sen ska man kunna sälja djuren där marknaden för dessa djur finns. Ofta har vi svenskar inte riktigt resurser till det.

Men skulle du sitta i din källare under x antal år och få fram något åtråvärt som tilltalar folk, säg en svart/vit majsorm som det har snackats om i åratal men ingen lyckas få fram, så hade det kunnat bli en "black and white corn markusbabs line" :D För att marknadsföra djuren och kunna få dem sålda och erkända så hade det nog varit bra om du hade åkt till Hamm och försökt sälja dem :) Som vanligt handlar det om efterfrågan/marknad.

Logga in för att posta i forumet
Sida av 2
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild