ErikD skrev: Hej.
Jag är nyfiken på om någon har information om vem som skulle kunna ligga bakom de upphittade kyngspytonormarna kring Varberg senaste månaderna.
Är det troligt att det är en person eller att det är flera personer som har blivit inspirerade av varandra?
Jag tar gärna emot alla tankar och vill ni inte skriva här får ni gärna maila
redaktionen@hn.seMvh
Erik, reporter Hallands Nyheter
Hej!
Ja du, det har jag själv frågat mig många gånger i år. Några ormar lyckas rymma från sina vivarium/terrarium årligen och många vänder sig hit för råd och hjälp, vilket de som regel alltid får. De flesta av rymlingarna brukar dock hittas i terrariet när väl ägaren börjar leta ordentligt, i andra fall hittas de någonstans i samma rum, intilliggande rum eller någon annanstans i huset eller lägenheten.
Något enstaka fall lyckas dessvärre ta sig utomhus och hittas ibland hos en granne eller förbipasserande.
Sen har vi fallen där djuren påträffas så långt ifrån närmsta bebyggelse att det är svårt att avfärda att djuren medvetet dumpats av sina ägare. Det sker med valpar, kattungar och andra djur som Tropfog skrev tidigare.
Jag känner till 6 fall av exotiska eller icke inhemska ormar som hittats i naturen eller i anslutning till hus under 2025. Dessa är:
1 st Majsorm, Pantherophis guttatus. Påträffades i Danderyd vid en trappa till ett hus för ca en vecka sedan, enligt en post på FB. Ormen är en väldigt vanlig art inom hobbyn hos både nykomlingar som veteraner. Helt ofarlig. Som en grövre och mer färgglad snok, typ.
1 st Sydamerikansk Regnbågsboa, Epicrates cenchria. Påträffades nyligen (om det var idag eller igår mins jag inte) död på ett fält utanför Kristianstad. Den hittades utan huvud, troligtvis till följd av maskineriet som brukade fältet när den hittades. Också en ganska vanlig art, (väldigt vacker) inom hobbyn. Också ofarlig för allmänheten.
4 st Kungspyton, Python regius, i närheten av Varberg, som är av större intresse för er förstår jag.
Om det är en eller flera personer är ren spekulation och orelevant. Det är lika illa oavsett. Likaså om dumpningen skett samtidigt eller vid 4 olika tillfällen.
Eftersom arten är så vanligt förekommande inom hobbyn bidrar till att marknaden är till stor del mättad. Det är samtidigt ett väldigt högt tempo på att framställa en ny och coolare morph (färg- och täckningsvariant) än den föregående vilket resulterar i att värdet fluktuerar kraftigt. Dessa 4 pytonormar som påträffats runt Varberg är inte den senaste och coolaste morphen och jag instämmer med tidigare talare att det ekonomiska värdet för dessa individer är lågt. Det är givetvis ingen acceptabel anledning till att dumpa djuren i skogen.
Slutligen till frågan "varför?". Jag anser att personen (eller personerna) är kort och gott, utan mjuka kanter, en lat, snål, empatilös, äcklig människa.
Det är en demonstration av ren och skär karaktärslöshet. Lat nog för att slippa ta hand om djuren eller sälja dem vidare. Snål nog för att undvika kostnader för avlivning hos veterinär om de nu måste bort och empatilös nog för att låta djuren istället frysa ihjäl när hösten och vintern anländer. En äcklig människa helt enkelt. Lyckligtvis har en av ormarna hittat ett nytt hem.
Mvh
Niklas