Hur ofta ska jag mata min rosenboa?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

13
2
Mammida:
Hej.
Nybliven ägare av en rosenboa här. Jag önskar råd från de med mer erfarenhet av ormar som haft en sämre liv innan, gällande matning. 

Vår rosenboa på ca 5 år har bott hos oss i ett par månader. Anledningen att jag frågar om matning är för att hon har haft ett matfattigt liv innan mig. På förra stället fick hon 3 nyfödda pinkisar varannan månad, och hos förrförra ägaren åt Hon inget på 1 år. Hon är därför mycket mindre än vad som förväntas av en 5 åring. Mager med löst skinn och Hon har några ärr på kroppen också. Hon har sedan hon kom fyllt ut sitt skinn så det ser mer hälsosamt ut. 
Hos mig tog hon möss i lämplig storlek utan problem, mycket god aptit, hugger direkt. Hon har fått en mus varannan vecka - men jag undrar vad som är lämpligt för en boa med hennes bakgrund?

Enligt förra ägaren har hon aldrig bitit, varit lugn och mest legat i en av grottorna. Sedan hon började få mat mer ofta här så har hon blivit superaktiv. Är sällan i sina grottor utan alltid ute i rörelse - och vad som jag tolkar letar föda. Jag kan inte längre ta henne utan att hon biter. Såfort jag öppnar ska hon fram, och är det inte blixtsnabbt hugg direkt så är det ett intensivt luktande och sedan bit. 

Bör jag öka matning frekvensen? Hon har ömsat problemfritt en gång samt avföring sköter hon bra också. 
Det känns som hon fått tillbaka all energi hon saknat innan och verkligen gått all in :) men jag vill som sagt veta om det är något jag kan tweeka här så att Hon kan leva så gott hon kan här. Att hon inte "kan" hanteras gör mig inget. 

Hon bor i ett terrarie som är större än hennes minimimått, som kom med aspströ, detta Ska jag byta till bioaktivt så småningom.

909
510
Johnexotics:
Finns ett skötselråd här på sidan www.terrariedjur.se/caresheet/snakes/l_trivirgata :)

13
2
Mammida:
Johnexotics skrev:
Finns ett skötselråd här på sidan www.terrariedjur.se/caresheet/snakes/l_trivirgata :)

Ja det vet jag. Men som jag skriver undrar jag om det är något jag ska göra mer för en orm med hennes bakgrund. 

909
510
Johnexotics:
Bakgrund spelar direkt ingen roll så länge du sköter ormen som du ska. Om det inte finns några sjukdomar eller skador  hos ormen som man behöver tänka på. Annars är det bara. Köra på som vanligt.  

13
2
Mammida:
Johnexotics skrev:
Bakgrund spelar direkt ingen roll så länge du sköter ormen som du ska. Om det inte finns några sjukdomar eller skador  hos ormen som man behöver tänka på. Annars är det bara. Köra på som vanligt.  

Skönt att höra :) 

Medlem i SkHF
1331
1565
NellyNiklas:

Kul att du fått i ormen mer föda. Det är bra, men samtidigt var försiktig så att det inte slår över mot övervikt och ohälsa pga det. Ormar i naturen färdas längre sträckor och bränner av mer energi än våra individer hemma, så en plötslig ökning av födointaget från minimalt till mycket (i jämförelse) kan i värsta fall leda till övervikt. 

Du kan alltid leta upp en vettig uppfödare via sociala medier och fråga dem vad vad en orm i den åldern eller storleken bör väga och jämföra med din, och arbeta därifrån. 

Beteende hos en svältande orm är inget att jämföra mot. Den har ingen energi över till att vara aktiv eller eller bita, men nu när den har det så ändrar den beteende därefter, vilket är positivt. Den har i princip gått från ett svältår till ett lemmelår, vilket den kommer utnyttja till fullo.

Mvh
Niklas

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild