Scam I köp och sälj?

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3

1273
491
leedragon:
Det är en del annonser som har fått betyg att det är scam. Som säljer ovanliga djur. Pignose turtle. Girdled lizards och annat. För folk som har lämnat omdöme om skam, vad baserat ni detta på? För folk som sköter sidan, om det är skam varför får de fortsätta att annonsera?

291
263
Formula76:
Jag förstår inte vad som är ''scam'' (bedrägeri) med att annonsera ut ovanliga djur? Är det någon som blivit lurad på något sätt?

Sen är Sulcata och Aldabrasköldpaddor inte något man bör ha eftersom jag vill påskina att nästan ingen i Sverige kan ge dom ett drägligt liv. Men de finns gott om fångenskapsfödda nere i Europa så det är säkert inget olagligt på nått sätt.

Sen är det de här spammande köpa droger och fejkade ID inläggen bara pinsama men moderater brukar ju plocka bort dom rätt så raskt.

24
8
EgonTheBeardie:
Har också reagerat på dem och gjorde lite research. Jag kom fram till att de inte är en scam enligt mig då man kan hitta dem på bland annat terrastika (Köp o sälj sida för reptiler i Europa). 

9
5
Pansarfjun:
Förekommer med isopodder, AI bilder på coola/ovanliga/arter lr morphs som inte finns på riktigt med relativt låga priser. Poddarna som kommer fram (om ens några) är inte vad som utlovats. 

5902
4528
Tropfrog:
Om ni råkat ut för en bluff så är det polisanmälan och dåligt betyg på köp och säljavdelningen som gäller. Att spekulera i forumet hjälper inte.

Det finns inget i denna diskussionen som kan fria eller fälla. Att säljaren finns på teraristika kan inte avfärda bluff. Lika lite som att AI bilder eller oförmåga att översätta eller böja ord korrekt kan gälla som bevis för detsamma.

Vem har blivit lurad egentligen??

Mvh
Magnus 

171
116
Alex_ask:
leedragon skrev:
Det är en del annonser som har fått betyg att det är scam. Som säljer ovanliga djur. Pignose turtle. Girdled lizards och annat. För folk som har lämnat omdöme om skam, vad baserat ni detta på? För folk som sköter sidan, om det är skam varför får de fortsätta att annonsera?

Jag la en scamm kommentar på personen som hade cribos och indigos till salu, den personen hade även ett till konto och sålde annat ganska ovanligt,  det är 100% en scamm då jag känner personerna som har djuren han lagt ut bilder på.

171
116
Alex_ask:
EgonTheBeardie skrev:
Har också reagerat på dem och gjorde lite research. Jag kom fram till att de inte är en scam enligt mig då man kan hitta dem på bland annat terrastika (Köp o sälj sida för reptiler i Europa). 

Hur bevisar att djuren existerar att köpa att personen inte är en scammer?

5902
4528
Tropfrog:
Alex_ask skrev:

Jag la en scamm kommentar på personen som hade cribos och indigos till salu, den personen hade även ett till konto och sålde annat ganska ovanligt,  det är 100% en scamm då jag känner personerna som har djuren han lagt ut bilder på.

Det enda det bevisar är att hen har lånat en bild. Det betyder inte med automatik att det inte finns djur till salu. Eller??

Mvh
Magnus 

5902
4528
Tropfrog:
Alex_ask skrev:

Hur bevisar att djuren existerar att köpa att personen inte är en scammer?

Det är väl rätt enkelt ändå? Man ber om att få titta på djuren?

Folk som köper djur de inte sett får skylla sig själv. Man köper helt enkelt inte ett osett djur lika lite som man köper bil eller bostad osedd.

Mvh
Magnus 

11
22
Kaprosuchus:
Med hjälp av Google Lens kan man se att en av användarna använt en bild som egentligen tillhör en uppfödare i Florida. Att "låna" andras bilder bryter mot TDs annonsregler.

Det finns väl ingen seriös människa som använder bilder på någon annans djur om allt står rätt till? En sån säljare går inte att lita på. När man dessutom lägger upp flera annonser med ovanliga djur och alla bilder man använder är "lånade"... Då har man ju inte rent mjöl i påsen.

Självklart har alla ett eget ansvar att se till att allt stämmer innan man köper ett djur, men det betyder väl inte att det ska vara fritt fram att lägga upp suspekta annonser hur som helst? Det är väl bra att agera innan någon faktiskt blir lurad.

I vilket fall som helst verkar kontot blivit borttaget, men annonserna ligger kvar än.
Logga in för att posta i forumet
Sida av 3
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild