Nämen titta!

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

78
34
Kullabo:
Hejsan!
Se vad som kravlade upp ur jorden i växthuset häromdagen.

1036225_sufwyhytbmjbnkknuguv.jpg
(Den undre förstås som på fotot är tre dagar gammal) Det vore väl synd att kasta den till rävarna som någon föreslog bara för att mamman är född innan 1975. Jag fuskar inte med ett äggruvningsskåp, det använder inte paddorna i naturen, utan lät äggen ligga kvar i jorden, men förstås de bygger heller inte skyddsvallar runt gropen. Det ligger fyra ägg av samma kull kvar i gropen.
1036225_sbeayhybnaxesnfbsboa.jpg

Skåpruvarna tar hand om äggen för att tjäna pengar medan jag skyddar äggen av kärlek om jag upptäcker att mamman har lagt ägg.
Det är lika kul varje gång, hoppas andra gläds med mig (och sköldpaddan förstås).

(Jag visar barnbarnen, tre och sex år gamla,hur jag tar hand om sköldpaddorna, bland annat vilket ogräs de gillar. Jag visade hur jag vattnar jorden i växthuset för att hålla det fuktigt. Någon dag senare hade de hittat en dunk ättika som de hällde i vattenkannan och fuktade jorden med. Jag grävde då bort det översta lagret och hittade två ägguppsatser till med fem ägg i varje. Jag råkade gräva i sönder några ägg i varje och äggen i ena gropen luktade pyton, de fick rävarna. Äggen i den andra var luktfria så jag planterade dem tillsammans med de ägg som kläcks nu).

Ha en fortsatt trevlig sommar!

5898
4525
Tropfrog:
Jag tror nog att folk som använder äggkläckningsmaskin gör det för att få så bra början på livet som möjligt. Helt enkelt för att producera så friska och starka djur som möjligt.

Dessa "skåpruvare", som du kallar dem, kasserar ägg de med för att inte dra fram fler djur än vad det finns efterfrågan på. Så det har ingalunda med girighet eller med föräldradjurens ålder att göra.

Att ansöka om citespapper och att chipmärka kostar pengar. Något som förstås köparen behöver betala. Pm det inte finns köpare så finns det ingen anledning för uppfödaren att  dra fram en massa djur.

Att det skulle finnas giriga landsköldpadde konglomerat som bara bryr sig om pengarna och inte djuren är en fullständigt felaktig bild helt enkelt.

Mvh
Magnus 

Medlem i SkHF
1288
1505
NellyNiklas:
Kullabo skrev:
Hejsan!
Se vad som kravlade upp ur jorden i växthuset häromdagen.

(Den undre förstås som på fotot är tre dagar gammal) Det vore väl synd att kasta den till rävarna som någon föreslog bara för att mamman är född innan 1975. Jag fuskar inte med ett äggruvningsskåp, det använder inte paddorna i naturen, utan lät äggen ligga kvar i jorden, men förstås de bygger heller inte skyddsvallar runt gropen. Det ligger fyra ägg av samma kull kvar i gropen.

Skåpruvarna tar hand om äggen för att tjäna pengar medan jag skyddar äggen av kärlek om jag upptäcker att mamman har lagt ägg.
Det är lika kul varje gång, hoppas andra gläds med mig (och sköldpaddan förstås).

(Jag visar barnbarnen, tre och sex år gamla,hur jag tar hand om sköldpaddorna, bland annat vilket ogräs de gillar. Jag visade hur jag vattnar jorden i växthuset för att hålla det fuktigt. Någon dag senare hade de hittat en dunk ättika som de hällde i vattenkannan och fuktade jorden med. Jag grävde då bort det översta lagret och hittade två ägguppsatser till med fem ägg i varje. Jag råkade gräva i sönder några ägg i varje och äggen i ena gropen luktade pyton, de fick rävarna. Äggen i den andra var luktfria så jag planterade dem tillsammans med de ägg som kläcks nu).

Ha en fortsatt trevlig sommar!

Vad kul! Gratulationer till tillökningen! 

Du verkar ha toppen förutsättningar i ditt växthus för att kunna fullborda utveckling och kläckning av äggen. Man skulle faktiskt kunna säga att du ha ett gigantiskt äggkläckningsskåp. 

Många av oss andra som inte har yta för ett växthus får nöja oss med den mindre varianten av och skåp pga platsbrist eller för att miljön i terrariet inte tillåter 50-150 dagars problemfri äggutveckling eller för att helt enkelt ha kontroll på könet, då många arter har snäva temperaturtoleranser för om det blir honor, hanar eller blandad kompott. 

Andra arter är direkt kanibalistiska och tvekar inte att äta upp sina ägg eller ungar. I de fallen finns det inte många alternativ än äggkläckning på artificiell metod.

Kul att se små "paddor" oavsett! 

Mvh
Niklas

78
34
Kullabo:
Hej!
Idag kom det en till, är det normalt att det kan ta en dryg halvmånad mellan första och sista i samma kull? Kul är det i alla fall.
Ha det så gott!
石丹

892
492
Johnexotics:
Kullabo skrev:
Hej!
Idag kom det en till, är det normalt att det kan ta en dryg halvmånad mellan första och sista i samma kull? Kul är det i alla fall.
Ha det så gott!
石丹

Har väl med värmen att göra skulle jag gissa. Så brukar det vara med mina ödlor jag har dött upp om dom begravs olika ställen i terrariet 

78
34
Kullabo:
Kanske det. De ägg som ligger överst i äggropen får det varmast men förstås, de får det kallast på natten istället. Dagarna är längre än natten nu så de översta äggen vinner kanske på det och tur är väl det då annars får de understa paddorna det jobbigt att kravla upp då de har en massa syskon ovanpå. (Nu är det vilda gissningar för man vet inte på vilken nivå paddan har legat på när den hittas kravlande runt i invallningen).
Ni som har ruvningsskåp där alla ligger på samma nivå så alla får samma temperatur, vaknar alla till livs någorlunda samtidigt?
Ha dé!
石丹

78
34
Kullabo:
Hoppsan, det är visst något på gång!
1036225_xdndvfehpizhizrfzvpr.jpgÄttika var visst bra för äggen.

Trevlig höst!
石丹

78
34
Kullabo:
Det blev denna.

1036225_dxikspdywzkenughetyf.jpg

Skall vi namnge den Ättiksgurka?

Medlem i SHF
113
84
do_it:

Grattis och bra jobbat.
Så honan är ca +50 år gammal och lägger fortfarande ägg? 

78
34
Kullabo:
Tack!

Det påstås att att de kan få småttingar livet ut som kan vara upp till ett sekel.
Häromdagan dök det upp en tvilling till Ättiksgurkan. En arbetskamrat till hustrun, som haft en grekisk innan, tingade en men hon fick först få sin sons medgivande då det blir han som får ärva den, hon lär väl inte leva i hundra år till. Undras om hon tänker ge den namnet Pickles?

Trevlig helg!
石丹

Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild