Mata kungspyton

SÖK
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1

10
1
Fia70:
Hej! Är det någon som har något tips på hur man lättast får en kungspyton att äta? Inte för att hon inte överlever ett bra tag utan mat, men iaf... det börjar bli ett väldans slöseri på råttor här.
Brukar de föredra dag eller natt? Finns det något speciellt man bör tänka på?
En annan sak som bekymrar mig är hur länge man kan låta råttan ligga i terrariumet innan den blir dålig. Hittills har vi bara vågat låta den ligga i någon timme. Kadaver, värme och fukt är ju inte den absolut bästa kombon.
/Fia

Medlem i GHF
668
442
Jimmy:
Råttan kan ligga minst över natten. Ingen fara för ormen.
Vänta minst en vecka mellan försöken. Ingen fara med 2,3,4 veckor eller t.o.m ännu längre utan mat så länge den verkar frisk. Ibland kan det gå månader vilket ju kan vara stressande, men tappar de ingen vikt är det ingen fara. Kp är ökända för att pausa med maten.

93
36
Insecta:
Kväll/ när lampor är släkt plus det är en pyton så en varm råtta kan hjälpa 38/39 grader kommer den lysa upp istället för lukta för ormen

10
1
Fia70:
Jimmy skrev:
Råttan kan ligga minst över natten. Ingen fara för ormen.
Vänta minst en vecka mellan försöken. Ingen fara med 2,3,4 veckor eller t.o.m ännu längre utan mat så länge den verkar frisk. Ibland kan det gå månader vilket ju kan vara stressande, men tappar de ingen vikt är det ingen fara. Kp är ökända för att pausa med maten.

Hon har inte ätit sen slutet av Juni så jag är väldigt orolig. Jag är rädd för att dels att hon ska tappa vikt men också för hennes hälsa i övrigt. Jag åker på semester om mindre än en månad och jag vill inte att mamma ska behöva oroa sig över att ge henne mat under tiden jag är där då hon redan har problem med majsormen. Hur gör vi? //Sonen Robert

Medlem i GHF
668
442
Jimmy:
Om det är en vuxen orm det rör sig om så skulle jag ändå inte oroa mig ännu även om jag förstår att du känner oro. 
Väg ormen (lättast genom att ta en plastlåda och ställa på köksvåg och nollställa) och sen kan du väga igen efter ett par veckor.

När jag har haft ormar som strejkat längre tid och jag kontrollvägt så har det knappt varit någon nedgång alls.

20
10
Psthlm:
Fia70 skrev:

Hon har inte ätit sen slutet av Juni så jag är väldigt orolig. Jag är rädd för att dels att hon ska tappa vikt men också för hennes hälsa i övrigt. Jag åker på semester om mindre än en månad och jag vill inte att mamma ska behöva oroa sig över att ge henne mat under tiden jag är där då hon redan har problem med majsormen. Hur gör vi? //Sonen Robert

Slutet av juni är verkligen inga problem. Vår ena kungspyton åt i helgen, efter ett uppehåll sen oktober förra året.. han tappade under 200 gram på alla månader. Så, sitt ner i båten, stressa inte. Ormen dör inte och ju mer stressade ni blir desto mer stress känner ormen. Vänta en månad med att erbjuda mat. Prova inte varje vecka. 
Logga in för att posta i forumet
Sida av 1
Redigera inlägg
Kom ihåg att följa terrariedjur.se's regler när du postar i forumet.
Infoga youtubeklipp
Klistra in adressen till youtube-klippet nedan: (exempel: http://www.youtube.com/watch?v=VaOjDr6H0fI)

Laddar upp och infogar bild