Karitza skrev:
Både version 6.2 och 6.5 finns ju, och de har olika funktion förstår jag. Tänkte skaffa 6.2 för tänkte det är skönt att veta när vi ljus inte funkar längre men verkar ju bara som att 6.5 säljs. De är inte så billiga. Sen läste jag någonstans att det inte är nödvändigt med någon av dem.
Vad gör ni angående detta? Hur kan man tänka - kan man skippa en solarmeter inför min skäggagam som kommer snart? ????????
Det stämmer. Solarmeter 6.2/6.2R mäter i en annan enhet än Solarmeter 6.5/6.5R.
6.2/6.2R modellen mäter ljusets effektdenistet ("power density") i uW/cm2 (Microwatt/kvadrat cm) över hela UV-ljusspektrumet. (Alltså UVA, UVB och UVC), medans Solarmeter 6.5/6.5R mäter i princip samma sak men ger resultatet i UVI, ("UV-Index") som är en internationell erkännd mätning.
Om du vill läsa mer kring skillnaderna kan du göra det här.
www.uvguide.co.uk/usinguvmeter.htmKort och gott är det Solarmeter 6.5R som du ska ha, OM du önskar köpa en.
Den är dyr, närmare 3000kr. Om du behöver en kan endast du svara på. Fördelarna är att du enkelt kan mäta dina UVB källor och bedöma om du behöver höja dem från marken, sänka dem närmare marken efter hand som tiden går och på så vis få mer livstid ur lampan.
Har du fler djur kan du därmed flytta en lampa som anses vara "slut" från ett ökenterrrarium till ett regnskogsterrarium och förlänga livstiden och spara pengar.
Alternativet är att köpa UVB källor från trovärdiga tillverkare med mätdata på deras produkter och förlita dig på dessa och byta ut efter deras rekommendationer.
Du kan givetvis också be någon här på forumet, med utrustningen att göra ett hembesök till dig och hjälpa dig. Det kostar inget att fråga.
Mvh
Niklas